گزارش بازسازی خانه؛
اعداد متناقض برای تخمین هزینه ساخت راه آهن رشت-آستارا
بازسازی خانه: در صورتیکه وزیر راه و شهرسازی از هزینه یک میلیارد دلاری ساخت راه آهن رشت-آستارا آگاهی داده بود، یک مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه هزینه ساخت این پروژه را 17 هزار میلیارد تومان عنوان کرده است.
به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، راه آهن رشت- آستارا بعنوان حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب (NOSTRAC) است که از خلیج فنلاند شروع شده و به خلیج فارس و دریای عمان منتهی می شود.
تفاهم نامه تأسیس این کریدور قبل از این میان سه کشور هند، ایران و روسیه به امضا رسیده بود ولی به دلایلی هنوز راه اندازی نشده و تجارت کالا میان هند و روسیه درحال حاضر به ایران نیامده و همچنان بوسیله دریا انجام می شود.
برخی موانع همچون نبود تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد میان کشورهای مسیر این کریدور و نیز نبود برخی زیرساخت ها خصوصاً قطعه راه آهن رشت-آستارا از اصلی ترین دلیلهای عدم راه اندازی کریدور ریلی شمال-جنوب از طرف کارشناسان ترانزیت عنوان می شود.
به گفته کارشناسان صنعت حمل و نقل، بهره برداری از راه آهن رشت-آستارا، علاوه بر تسهیل تردد کالا میان ایران و روسیه، می تواند کریدور دیگری غیر از ترکیه برای اتصال ایران به شمال اروپا ایجاد کند؛ به ویژه که خط آهن موجود بعد از مسکو و سن پترزبورگ، به هلسینکی (فنلاند) در شمال اروپا متصل می شود.
به گفته برخی مقامات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، راه آهن رشت-آستارا مقرر است در سال اول بهره برداری ۴.۵ میلیون تن بار و ۲۵۰ هزار نفر مسافر را جابجا کند و در سال بیستم بهره برداری نیز این ظرفیت به ۱۱ میلیون تن بار و ۵۰۰ هزار نفر مسافر برسد.
با این حال مشخص نیست اعداد گفته شده درباب انتقال بار و مسافر به این خط ریلی (در صورت احداث) به واقعیت نزدیک باشد یا حتی محقق شود؛ ضمن این که برخی کارشناسان معتقدند ممکنست در صورت لغو تحریم های روسیه از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا در صورت توقف جنگ اوکراین و بازگشت بنادر و خطوط ریلی روسیه به مدار بهره برداری مجدد برای اتصال به اروپا، دیگر حاضر به استفاده از خطوط ریلی ایران نباشد.
پیش از این نیز سید محسن پورسیدآقایی معاون وزیر اسبق راه و شهرسازی و مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن به خبرنگار مهر گفته بود روس ها به ما گفتند شما خط آهن گرگان اینچه برون را راه اندازی کنید، ما هم قول تردد سالانه ۱۰ میلیون تن بار از آنرا می دهیم؛ اما دریغ از عبور ۱۰ تن کالا!
هفته گذشته نیز رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی برای مذاکره با روس ها و احیای کریدور شمال-جنوب به مسکو رفته بود.
این هفته نیز اولین بار ترانزیتی روسیه به مقصد امارات از خاک ایران وارد بندر نوشهر شد و کشتی «رو-رو» ی حامل ۶۶ دستگاه کامیون از جاده های ایران به بنادر جنوبی برای ارسال بنادر امارات عبور کردند. اما این که کریدور ریلی شمال-جنوب فعال شود، هنوز این اتفاق رخ نداده است.
از دیگر موارد مورد مذاکره وزرای راه ایران و حمل و نقل روسیه، کمک روس ها برای تامین مالی راه اندازی راه آهن رشت-آستارا بود که هنوز خبری از قول مساعد روس ها برای ساخت این پروژه به گوش نمی رسد.
جمهوری آذربایجان نیز قرار بود در سال ۱۳۹۵ مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار برای ساخت راه آهن رشت-آستارا سرمایه گذاری کند که این توافق دو کشور بعد از خروج آمریکا از برجام، منتفی شد.
به گفته کارشناسان، درگیر شدن کشورهای همسایه یا منطقه در هزینه های راه اندازی خط آهن رشت-آستارا می تواند تضمین عبور کالاهای ترانزیتی این کشورها را در پی داشته باشد؛ اما با این وجود ارقامی که برای راه اندازی این خط آهن گفته می شود، متفاوت می باشد.
یک مدیرکل در شرکت ساخت: هزینه راه آهن رشت-آستارا ۱۷ هزار میلیارد تومان
محمد منجمی سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اخیراً به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده: «در مجموع می توان گفت ۱۷ هزار میلیارد تومان برآورد محتمل هزینه تکمیل راه آهن رشت - آستارا خواهد بود.»
سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباب هزینه های مالی پروژه گفته است:
«۱۲ کیلومتر انتهایی این راه آهن با انجام مناقصه و انتخاب قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و به مبلغ یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان اجرا خواهد شد.
هزینه باقی مسیر که شامل حدود ۱۶۰ کیلومتر زیرسازی و حدود ۱۴۰ کیلومتر روسازی است، ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که احتمالاً بین ۱۰ درصد حداقل تا حداکثر ۴۰ درصد، بابت ضریب پیشنهادی محتمل پیمانکار منتخب، به این برآورد اضافه می شود.
حدود ۴ هزار میلیارد تومان نیز هزینه تملک اراضی در راه است.»
این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه، از احتمال فاینانس ۱۲ هزار میلیارد تومانی روس ها آگاهی داده است.
معاون شرکت ساخت (مرداد ۱۴۰۰): راه آهن رشت-آستارا با ۱۵ هزار میلیارد تومان
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مرداد ۱۴۰۰ در گفت و گو با خبرنگار مهر از هزینه ۱۵ هزار میلیارد تومانی ساخت این پروژه آگاهی داده بود.
وی دراین زمینه اظهار داشته بود: مذاکره ای با سازمان برنامه و بودجه داشتیم برای گرفتن مجوز ترک تشریفات؛ این درخواست به وزارت راه ارسال شده و منتظریم تا سازمان برنامه به ما مجوز ترک تشریفات بدهد که تا کنون این مجوز صادر نشده است. این پروژه بسیار سنگین است و هزینه ای بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در بر خواهد داشت.
وزیر راه: هزینه ساخت راه آهن رشت-آستارا یک میلیارد دلار است (۲۸ هزار میلیارد تومان؟)
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز اواخر اسفند سال قبل از هزینه بالای ساخت راه آهن رشت-آستارا آگاهی داده بود.
وی در این زمینه اظهار داشت: راه اندازی مسیر ریلی ۱۶۰ کیلومتر رشت - آستارا یک میلیارد دلار هزینه دارد که معادل بودجه یک سال وزارت راه و شهرسازی است.
بر اساس اظهار نظر وزیر راه، با احتساب دلار آزاد هزینه ساخت این مسیر بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان و با احتساب ارز نیمایی، ۲۳ هزار میلیارد دلار است که در هر صورت با ارقام اعلامی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، فاصله بسیاری دارد.
منبع: remont.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب