زیرساخت های جاده ای شمال به روایت مهر-۴
موقعیت ممتاز ارتباطی استان زنجان در شمالغرب کشور
بازسازی خانه: قرارگرفتن در همسایگی 8 استان بزرگ کشور، زنجان را به عنوان شاهراه ارتباطی در موقعیت مهم و تاثیرگذاری قرار داده و طی سالهای اخیر به لحاظ توسعه شبکه بزرگراهی روند خوبی را طی کرده است.
خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا مقدمی: مقوله راه همیشه به عنوان یکی از مهم ترین زیرساخت های توسعه در جوامع مختلف مطرح بوده و سرمایه گذاران نیز برای حضور در منطقه خاص، یکی از آیتم هایی را که مدنظر دارند، بحث راه و محورهای مواصلاتی است که موجب می شود توسعه این مناطق با سرعت بیشتری محقق شده و ساکنان این مناطق نیز به سبب برخورداری از این ظرفیت، ثمرات حضور سرمایه گذاران و به تبع آن رونق اقتصادی را در شهر و استان خود تجربه کنند.
استان زنجان بیش از ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه دارد و از این مقدار ۱۰۵ کیلومتر آزادراه زنجان به سمت تهران بوده و ۹۵ کیلومتر هم به سمت تبریز است. همین طور این استان ۷۵۰ کیلومتر راه فرعی، ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۴۲۰۰ کیلومتر راه روستایی داشته و مجموع راه های استان بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر است.
جان باردیگر پروژه های راه سازی با اختصاص اعتبار
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، به مصوبات سفر رییس جمهور به استان زنجان در بخش راه سازی اشاره کرده و می گوید: پروژه محور زنجان به بیجار، پروژه محور قیدار به کبودرآهنگ، کلور و درام و پروژه بناب و منجیل جز مصوبات این سفر بود.
اصغر اسماعیلی در همین خصوص ادامه می دهد: با اختصاص اعتبارات سفر رییس جمهور در سال قبل پروژه های راه سازی در استان زنجان جان گرفتند و با روند خوبی اجرا می شود.
وی با اشاره به این که اعتبارات پروژه های سفر دو ساله است و در این جهت قسمتی از اعتبارات نیز امسال اختصاص می یابد، خاطرنشان می کند: تزریق بموقع اعتبارات موجب می شود پروژه های حوزه راه با سرعت خوبی جلو برود و این مهم رضایت مندی مردم را نیز بدنبال خواهد داشت.
سه پروژه مهم راه سازی استان زنجان در مقیاس بزرگراهی
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان یادآور می شود: سه پروژه مهم راه سازی استان زنجان در مقیاس بزرگراهی بوده و محور زنجان به بیجار، محور زنجان به سلطانیه - ابهر و محور زنجان به سمت قیدار و کبودرآهنگ» جز سه پروژه مهم در بخش بزرگراهی است.
در استان زنجان بیش از ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه داریم این مسئول عنوان می کند: در استان زنجان بیش از ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه داریم و با جذب اعتبارات خوب و بموقع تا سال ۱۴۰۴ و با اجرای سریع پروژه های مذکور بیش از ۱۰۰ کیلومتر به میزان بزرگراه های قبلی استان اضافه خواهد شد.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با اعلان اینکه استان زنجان ۲۰۰ کیلومتر آزادراه دارد و از این مقدار ۱۰۵ کیلومتر آزادراه زنجان به سمت تهران بوده و ۹۵ کیلومتر هم به سمت تبریز است، می گوید: ظرفیت آزادراهی این استان تکمیل بوده و خوشبختانه در بخش آزادراهی در سطح کشور وضعیت خوبی داریم.
اسماعیلی متذکر می شود: ۷۵۰ کیلومتر راه فرعی، ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۴۲۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم و مجموع راه های استان بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر است.
اجرای ۸ پروژه ارتقای محورهای استان زنجان
مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه ۸ پروژه با ماهیت ارتقای محورهای استان زنجان در دست اجرا است، می گوید: این تعداد پروژه در قالب ۷ ردیف ملی در استان زنجان اجرا می شود که شامل ۳۰۰ کیلومتر راه اندازی بزرگراه است.
مسعود بیات منش می افزاید: طرح های بزرگراهی درحال اجرا در استان بیش از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با توجه به این که هزینه های ساخت متغیر است، برای تکمیل باقی مانده ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه ها نیز ۲، ۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
احداث ۱۵۰ کیلومتر راه با ماهیت ارتقای راه اصلی
وی ادامه می دهد: همین طور ۱۵۰ کیلومتر راه با ماهیت ارتقای راه اصلی در دست اقدام بوده و هم اکنون حدود بیش از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۱، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای تکمیل شدن نیاز دارد.
۸۷ درصد ظرفیت جابه جایی بار و مسافر در این استان جاده ای است این مسئول یادآور می شود: ۸۷ درصد ظرفیت جابه جایی بار و مسافر در این استان جاده ای است و در این جهت ۱۳ درصد حمل و نقل در استان ریلی بوده و درباب حمل و نقل هوایی نیز فرودگاه زنجان نقش مسافری نداشته و نقش ناوبری و باری را در منطقه ایفا می کند.
مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان زنجان اضافه می کند: اگر از مرکز استان زنجان دایره ای به شعاع ۴۰۰ کیلومتر رسم نماییم، نیمی از جمعیت و سرمایه کشور را در خود جای خواهد داد.
بیات منش با اعلان اینکه این استان با استانهای تهران، قسمتی از استانهای مازندران، گیلان، آذربایجان غربی و شرقی، همدان، قزوین، قم و کرمانشاه ارتباط دارد، تصریح می کند: با تکمیل پروژه های راه سازی بصورت چهار خطه، تسهیل ارتباطات را شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به این که زنجان می تواند نقش کلیدی در تامین، پشتیبانی و لجستیک منطقه داشته باشد، خاطرنشان می کند: پروژه دو خطه کردن زنجان به قزوین درحال تکمیل بوده و زنجان را بوسیله ریل سه ساعته به مرکز کشور ارتباط می دهد.
امروزه زیربنای توسعه اقتصادی برمبنای سیستم حمل و نقل و ارتباطات مناسب آن شکل می گیرد. اگر راه ها و وسایل حمل و نقل کافی در اختیار نباشد، امکان اتصال بین نواحی مختلف و تبادل کالا وجود نخواهد داشت. راه ها همانند رگ های حیاتی جامعه هستند و همه کارهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را ادامه می بخشند، حال باید دید باتوجه به اهمیت توسعه این بخش، مسئولان استان تا چه حد عزم خودرا برای تحقق رؤیای دست نیافته در این حوزه جزم خواهند کرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب