گزارش بازسازی خانه؛
راه آهن اردبیل- پارس آباد طرحی پرهزینه و دشوار بدون توجیه اقتصادی
به گزارش بازسازی خانه، کارشناس حمل و نقل اظهار داشت: راه اندازی راه آهن اردبیل به پارس آباد به سبب این که در پارس آباد قطب بار در مقیاس ترابری انبوه ندارد که از قطار استفاده شود، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر؛ خط ریلی اردبیل در بیست سال گذشته در دوره های مختلف مطرح بوده و برخی مقامات و نمایندگان استان اردبیل خواهان راه اندازی خط ریلی اربیل- پارس آباد هستند اما به نظر می آید این پروژه ریلی توجیه اقتصادی نداشته باشد.
در این خصوص با متخصصان مختلف بحث و نظرات آنها را جویا شده ایم
راه آهنی که توجیه اقتصادی ندارد
مرتضی ناصریان؛ کارشناس ارشد سرمایه گذاری در طرح های حمل و نقل درمورد راه اندازی ریل اردبیل به پارس آباد به خبرنگار مهر اظهار داشت: اصولاً راه آهن ها برای ترابری انبوه بار و مسافر ساخته می شوندو بخصوص اگر محوری کوهستانی باشد دقت مضاعفی در باره هزینه نمودن و راه اندازی آنها لازم می شود. ابتدا جا دارد راه آهن میانه به اردبیل را اشاره نماییم که از سال ۸۳ در دست راه اندازی است و مسیر این خط ریلی کوهستانی است، در نتیجه هزینه سنگین و دشواری های فنی بسیاری را داشته و الان بیشتر از ۹۰% پیشرفت دارد و گفته می شود در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد البته به دلیل کمبود منابع مالی احتمالا تکمیل آن در سال آینده مقدور نمی گردد.
این طرح سخت ترین طرح راه اندازی شده راه آهن پس از انقلاب اسلامی است و در شرایطی رو به خاتمه است که راه اندازی آن توجیه اقتصادی ندارد. در واقع هنگامی که در سال ۸۲ مطالعات توجیهی این طرح انجام می شد مسئول ارزیابی مطالعات توجیهی آن بودم و قرار بود که در اردبیل کارخانه فولاد بسیار بزرگی راه اندازی شود و راه آهن میانه اردبیل به دلیل آن کارخانه توجیه شد ولی آن کارخانه بسیار کوچک تر ساخته شد. ازاین رو بهره برداری از این راه آهن عظیم گرچه برای اهالی مرکز استان مفید می باشد ولی توجیه اقتصادی ندارد. حال مسؤولین اردبیل خواستار این هستند که این خط ریلی از اردبیل به پارس آباد کشیده شود در صورتیکه این خط از لحاظ اقتصادی توجیه کمتری از طریق آهن اردبیل میانه دارد چون که مسافر آن به مراتب کمتر از مسافر میانه اردبیل ارزیابی شده است و از نظر باری هم پارس آباد قطب بار ریلی محسوب نمی شود و فاقد بارها معدنی یا صنعتی و تجاری در مقیاس کلان است و بارهای آن منطقه غالباً کشاورزی است و تجارب دیگر استان ها نشان داده است معمولا بارهای کشاورزی با راه آهن حمل نمی گردد.
طبق مطالعات مسیر اردبیل به پارس آباد دشوارتر از طریق آهن میانه اردبیل خواهد بود. این دشواری به دلیل محدودیت هندسی مسیر راه آهن از نظر فراز و نشیب و قوس ها است که امکان دارد یک منطقه هموار به نظر برسد ولی شیب راه آهن در حدود ۱۵ در هزار است و همان منطقه برای ساخت راه آهن دشوار باشد.
به عنوان نمونه در میانه به اردبیل طول تونل ها در طرح اولیه حدود ۱۸ کیلومتر بود ولی هنگام طراحی تفصیلی به حدود ۲۴ کیلومتر رسید و در راه آهن اردبیل به پارس آباد در مطالعات اولیه طول تونل ها حدود ۲۱ کیلومتر و طول پلهای بزرگ بیشتر از ۸ کیلومتر پیشبینی شده است.
وی در ادامه بیان نمود: مسؤولین استان اعتقاد دارند که ایجاد راه آهن سبب توسعه در استان می شود اما چنین نخواهد شد چون که راه آهن های راه اندازی شده در بیست سال گذشته مثل مراغه به ارومیه و تهران به همدان سبب توسعه آن استان ها نشد.
برخی عنوان می کنند که اردبیل به پارس آباد مسیر ترانزیت بین المللی خواهد شد اما چنین نیست چون که مقایسه مسیرهای ممکن برای ترابری بین المللی بحث اساسی و راهبردی بین المللی است و به صورت مفصل توسط مهندسان مشاور و تیم های مختلف داخلی و خارجی بررسی صورت گرفته و مسیر رشت- آستارا مناسب تر ارزیابی و مصوب گردیده است. اصولاً مسیرهای کوهستانی برای ترابری انبوه باری انتخاب نمی شوند مگر آنکه مسیر دیگری مقدور نباشد ضمن این که انتقال بار از منطقه قفقاز و جمهوری آذربایجان از مسیر آستارا به سمت تهران یعنی این که بار به تهران بیاید و پس از تهران به بندرعباس یا هر منطقه دیگر برود، بسیار کوتاه تر خواهد بود. انتخاب مسیرهای کوتاه تر و هموارتر و با هزینه کمتر منتهی به انتخاب مسیر رشت – آستارا شده ضمن این که مسیرهای ترانزیتی دیگر در کریدور شمال – جنوب در شرق خزر و از میان دریای خزر هم موجود است.
این کارشناس حمل و نقل در ادامه بیان نمود: به نظر می آید بهتر است که مسؤولین منطقه روش های دیگر را برای توسعه استانی انتخاب کنند البته این مورد جدید نیست ولی تکرار وعده ایجاد این خط ریلی انتظارات مردم را برای راه اندازی راه آهن بوجود آورده است.
نگاه های منطقه ای به خطوط ریلی توجیه اقتصادی ندارد
محمدجواد شاهجویی؛ متخصص راه آهن و ترانزیت و سرمایه گذاری درمورد خط ریلی اردبیل به پارس آباد به خبرنگار مهر اظهار داشت: تنها توجیه اقتصادی این خط اتصال آن از شمال به جنوب بوده است که بعداز افتتاح خط ریلی رشت – آستارا این خط ریلی دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
وی در ادامه بیان نمود: هم اکنون باید تمام تمرکز بر افتتاح خط ریلی رشت- آستارا باشد که برای ما می تواند اورده های بین المللی داشته باشد نه خط ریلی اردبیل به پارس آباد البته خط ریلی اردبیل به یانه هم توجیه اقتصادی نداشت و شرایط مشابه با خط ریلی اردبیل- پارس آباد را داشته است.
این متخصص راه اهن در ادامه بیان نمود: با احترام به مردم اردبیل اما باید به شرایط اقتصادی کلان نگاه داشت و این خط ریلی توجیه ی ندارد و قتی خط ریل های دیگر در اولویت است و باید به انها توجه گردد. البته برخی ز نمایندگان و مسؤولان دید منطقه ای دارند به همین خاطر است که اسرار بر خط ریلی دارند.
محمد جواد شاهجویی در انتها بیان نمود: به علت نداشتن نگاه جامعه به خطوط ریلی چنین رخ دادهایی پیش می آید اما باید نگاه جامع به خط ریلی داشت و کریدورهای ترانزیتی را بیشتر مورد توجه قرار داد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب