طی ۷ ماه ابتدایی سال جاری؛
سیر بار ترانزیت ریلی به یک هزار و 102 کیلومتر رسید
به گزارش بازسازی خانه، آمارهای گردآوری شده توسط شرکت راه آهن در رابطه با فعالیت ترانزیت ریلی از آن حکایت می کند که متوسط سیر بارترانزیت شده درهفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۱۰۲ کیلومتر رسیده است.
به گزارش بازسازی خانه به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ترانزیت به معنای عبور کالا از مرز جغرافیایی یک کشور است. به عبارت دیگر در ترانزیت کشور سومی وجود دارد که نه مبدا کالا است و نه مقصد آن.
کالای ترانزیتی نمی تواند در کشورهای مسیر عبور حتی به صورت موقت مورد استفاده قرار گیرد بلکه باید در نخستین فرصت ممکن از خاک کشور عبور کند. ازاین رو در میزان و حجم بارهای ترانزیتی عوامل مختلف جهانی همچون هرگونه تغییرات در تجارت بین المللی، تغییرات قیمت های جهانی و … در تصمیمات کشورها برای انتخب مسیر ترانزیتی و کشور سوم برای حمل بار خود، تاثیر گذار است.
ترانزیت از راه روش های مختلف جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی میتوان صورت گیرد اما ترانزیت ریلی دارای خصوصیت های منحصر به فردی همچون ایمنی بالا، امکان جابجایی کالا در حجم بیشتر و مصرف سوخت و هزینه کمتر در نتیجه کاهش آلودگی می تواند بیشتر از سایر شقوق ترانزیتی مورد استفاده و توجه قرار گیرد.
کشور ما هم به علت قرار گرفتن در راه کریدورهای بین المللی می تواند منابع درآمدی قابل توجهی از ترانزیت داشته باشد که البته در سالهای گذشته رقم ترانزیت با عنایت به عوامل خارچجی و داخلی همچون تحریم ها، برجام، کرونا و … متغیر بوده است.
آمارهای گردآوری شده توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در رابطه با فعالیت ترانزیت ریلی از آن حکایت می کند که متوسط سیر بار ترانزیت شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۱۰۲ کیلومتر رسیده است.
این آمار در سال ۱۴۰۰ به میزان یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن ثبت شده بود.
بیشترین سیر بار ترانزیت طی سالجاری در فروردین ماه به میزان یک هزار و ۳۹۳ کیلومتر انجام شده است.
مجموع کل تعداد واگن نفتی و غیر نفتی ترانزیت شده در این زمان ۱۷ هزار و ۳۹ دستگاه بوده است.
مجموع تناژ بار نفتی و غیر نفتی ترانزیت شده هم معادل ۸۴۱ هزار و ۶۵۴ تن شده است.
بر اساس این آمار مجموع کل بار نفتی و غیر نفتی ترانزیت شده هم ۹۲۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۳۸ تن- کیلومتر به ثبت رسیده است.
شایان ذکر است، میزان ترانزیت ریلی انجام شده در نواحی مرزهای ۴ گانه کشور و بررسی سهم هریک از این مرزها در منابع درآمدی نشان داده است که در مقوله ترانزیت ریلی مرز سرخس نقش قابل توجه در منابع درآمدی دارد و نسبت به سایر مرزها پیشتاز است.
همچنین کریدور اول کشور از حیث قابلیت حمل بار و درآمدزایی کریدور سرخس – بندر عباس بوده و رتبه دوم را کریدور رازی – سرخس به خود اختصاص می دهد.
منبع: بازسازی خانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب