مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام كرد؛
کمبود ۴۰۰۰ دریانورد در کشور
به گزارش بازسازی خانه، معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: با کمبود 4000 دریانورد مواجه هستیم و باید بتوانیم دراین زمینه نیاز خودرا با تربیت نیروی انسانی متخصص، برطرف نماییم.
به گزارش بازسازی خانه به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی در «برنامه صف اول شبکه خبر با موضوع برنامه های این سازمان در امتداد توسعه اقتصاد دریامحور» با اشاره به این که سازمان بنادر و دریانوردی یکی از معاونت های وزارت راه و شهرسازی است که دارای وظایف تعیین شده در عرصه دریایی و بندری است، گفت: حیطه وظایف سازمان بنادر از ۲۰۰ مایل دریایی آغاز می شود و حوزه های دریانوردی، حفظ محیط زیست دریایی و امنیت دریایی را در بر می گیرد.
وی افزود: در خلیج فارس بجای ۲۰۰ مایل دریایی از خط میانه استفاده می نماییم.
دولت صاحب پرچم، دولت صاحب ساحل و دولت صاحب بندر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلان اینکه وظایف این در عرصه دریایی به ۳ ظرفیت مشخص دولت صاحب پرچم، دولت صاحب ساحل و دولت صاحب بندر، تقسیم شده است، توضیح داد: هر کشتی که پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز در می آورد موظف است تمامی قوانین و مقررات ملی و کنوانسیون های بین المللی که این به عضویت آن درآمده است، رعایت کند.
صفایی افزود: دولت صاحب ساحل دومین مورد و با توجه به این که کشور دارای ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است تا خط میانه در خلیج فارس یا ۲۰۰ مایل ساحلی در دریای عمان، تمامی وظایف از قبیل چراغ های دریایی که برمبنای آن کشتی ها می دانند از چه مسیری عبور کنند که ایمن باشند، هیدروگرافی دریایی، لایروبی، جست وجو و نجات دریایی را شامل می شود.
وی با اشاره به این که وظایف دولت صاحب بندر به عنوان سومین ظرفیت مطرح است، اظهار داشت: تمام کشتی هایی که وارد بندر می شوند چه کشتی های کوچک و چه کشتی های بزرگ بوسیله راهنماهای سازمان بنادر و دریانوردی و سیستم یدک کشی ایمن به اسکله پهلو داده می شوند و سه یاد شده شده (دولت صاحب پرچم، دولت صاحب ساحل و دولت صاحب بندر) همچون وظایف سازمان بنادر و دریانوردی در عرصه دریایی که در عرصه خلیج فارس، دریایی عمان و دریای خزر، شکل می گیرد.
معاون وزیر راه با اشاره به این که کشور از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی برخوردار است، اشاره کرد: در این مرز ساحلی دارای ۸۵۴ سازه دریایی هستیم و ۲۳۴ بندر کوچک و بزرگ داریم که ۷ بندر آن خیلی بزرگ هستند و مدیریت تمامی این بنادر بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است و برمبنای قراردادهای بلندمدت سرمایه گذاری به بخش خصوصی واگذار شده است.
تشریح آخرین وضعیت توسعه سواحل مکران
صفایی در مورد اقدامات انجام شده در امتداد توسعه سواحل مکران و نیز برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی درباب این سواحل طی امسال، تشریح کرد: از زمان فعالیت دولت سیزدهم از یک طرف تأکیدات و منویات مقام معظم رهبری در امتداد توسعه اقتصاد دریامحور و نیز توسعه سواحل مکران مدنظر قرار گرفت و مباحث به خوبی در مجمع تشخیص مصلحت نظام درحال پیشبرد است و باید برنامه ها در نهایت از طرف مجلس و دولت تهیه شود.
وی اضافه کرد: یک مسیر بلندمدت تعریف شده و کارهای شروع شده است و از طرف دریا نمی توانستیم در امتداد توسعه اقتصاد دریامحور منتظر تصویب برنامه ها باشیم چونکه عملکرد در عرصه دریا به خوبی نتوانسته توقعات را برآورده سازد و بنا بر این تصمیم گرفتیم کار را به خوبی پیش ببریم.
راهبرد ترانزیت و تسهیل تجارت دریایی با همسایگان
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلان اینکه این سازمان موظف بود نسبت وظایف خودرا در اقتصاد دریامحور تعریف و این وظایف را به پروژه تبدیل کردیم، گفت: در امتداد تحقق این هدف نیروی انسانی در عرصه دریا به عنوان یک نیروی کار متخصص مطرح است و در بخش دریا نخستین موضوعی که مدنظر قرار گرفت راهبرد ترانزیت و تسهیل تجارت دریایی با همسایگان بمنظور تحقق سیاست های دولت سیزدهم و در امتداد بهبود وضعیت همکاری و تعامل با کشورهای همسایه بود.
صفایی افزود: کشورهایی که در شمال کشور قرار دارند، کشورهای حوزه خلیج فارس، قسمتی از کشورهای آسیایی و کشورهای حوزه دریای عمان همچون کشورهای هدف بودند و خوشخبتانه توفیقات بسیاری حاصل شده است.
توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی در دستورکار سازمان بنادر
وی با اشاره به این که دیگر راهبرد سازمان بنادر و دریانوردی در امتداد توسعه اقتصاد دریامحور، توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی بود، اظهار داشت: خوشبختانه در عرصه نیروی دریایی سپاه و ارتش از ظرفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستیم و این مسئله نقطه اقتدار کشور مطرح است تا بصورت ایمن و امن کارهای دریایی را مدنظر قرار دهیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلان اینکه ایران کشوری است که بیش از ۹۰ درصد تجارت خودرا از مسیر دریایی انجام می دهد، عنوان کرد: بنا بر این باید ناوگان دریایی کشور در شمال و جنوب خصوصاً در شمال کشور هم نوسازی می شد و هم ظرفیت ها افزایش پیدا می کرد.
صفایی افزود: خوشبختانه باتوجه به افزایش همکاری تجاری با همسایگان، افزایش همکاری بخش خصوصی، بازار روسیه و…به تدریج جریان کالا در دریای خزر شکل بگیرد و تعداد قابل توجهی کشتی در دریای خزر افزوده شد و این روند چه بصورت ساخت و چه بصورت خرید ادامه دارد و در جنوب کشور نیز شرایط به همین منوال است.
وی با اشاره به این که در عرصه تجهیزات بندری و دریایی با عقب افتادگی هایی مواجه بودیم، اشاره کرد: اقدامات بسیار خوبی از طرف سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی صورت گرفت؛ ۲۵ سال قبل ۶ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور می شد و تجهیزات پاسخگو نبود اما در دولت سیزدهم به ۲۷ میلیون تن رسیدیم و سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری بخش خصوصی بدون مشکل کار را پیش برد و به رکورد ۸۰ هزار تن روی یک کشتی در طول روز رسیدیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر این که راهبرد توسعه کمی و کیفی دریانورد، مدنظر قرار گرفت، اظهار داشت: ما نمی توانیم حرکت نماییم جز این که دریانورد خوب تربیت نماییم و خوشبختانه با حمایت رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، معاون اول رییس جمهور و رییس سازمان امور اداری و استخدامی بخش عمده ای از خلاء سازمان بنادر و دریانوردی در عرصه نیروی انسانی برطرف شد.
صفایی افزود: علاوه بر این در دانشگاه های دریایی کشور شرایطی را فراهم کردیم که جوانان به حوزه دریایی علاقمند شوند و بصورت کمی و کیفی جوانان کشور را در عرصه دریا جذب نماییم اما باید بدانیم هم اکنون ۴۰۰۰ نفر دریانورد در سطح کشور کم داریم و امیدواریم با تلاش دانشگاه ها این کمبود برطرف شود.
راهبردهای سازمان بنادر در عرصه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی
وی در ادامه به راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی در عرصه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی اشاره نمود و اظهار داشت: تا کنون ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی جذب شده است و بیش از همین میزان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در بنادر کشور در دست اجرا داریم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این که در عرصه جذب سرمایه گذار خارجی نیز اتفاقات خوبی رخ داده است، عنوان کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در کنار سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی می تواند شرایط خوبی را برای بنادر رقم بزند و باید بدانیم که تا کنون ۱۸۰ هزار میلیاردریال پروژه سرمایه گذاری افتتاح شده که خوشبختانه اشتغالزایی مطلوبی را به همراه داشته و قسمتی از آن مربوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی و بخشی مربوط به سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی بوده است.
وی با اشاره به این که همین طور ۴۴۰ هزار میلیاردریال پروژه های دریایی تعریف شده در عرصه زیربنای اقتصاد دریا تعریف کرده ایم که از طرف سازمان بنادر و دریانوردی درحال سرمایه گذاری است، اظهار داشت: امیدوار هستیم برمبنای پروژه های تعریف شده و رایزنی های انجام شده با بخش خصوصی کار را پیش ببریم.
معاون وزیر راه اضافه کرد: پروژه های مذاکره ای انجام شده با بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۰ هزار میلیاردریال است و امیدوار هستیم با تحقق کارهای سرمایه گذاری، شاهد رونق اقتصادی در کشور، بهبود وضعیت اشتغالزایی و بهبود وضعیت معیشت مردم باشیم.
حفظ محیط زیست دریایی و توسعه گردشگری دریایی
صفایی با اشاره به این که هر گونه توسعه دریایی باید با رعایت و حفظ محیط زیست دریایی صورت گیرد، اشاره کرد: یکی دیگر از موضوعات راهبری سازمان بنادر و دریانوردی توسعه گردشگری دریایی است و اعتقاد داریم در این زمینه با فرهنگ اسلامی می توانیم شاهد اشتغالزایی و رونق مسافری و گردشگری دریایی باشیم.
ایجاد زون گردشگری دریایی در بندرعباس
وی اضافه کرد: قطب گردشگری دریایی کشور در استان هرمزگان بین بندر عباس، بندر لنگه، بندر آفتاب و بندر چارک است که به جزایر کیش، قشم و هرمز وصل می شود و باور کردنی نیست که سالانه در کشور ۲۷ میلیون نفر سفر دریایی صورت می پذیرد و اکنون با همکاری وزیر راه و وزیر گردشگری درحال ایجاد زون گردشگری در بندر عباس هستیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این که برنامه های خاص خودرا در استان مازندران و گیلان داریم، اظهار داشت: قرارداد با سرمایه گذاران منعقد شده است و بصورت عملیاتی در دولت سیزدهم ایجاد چند نقطه مشخص در عرصه گردشگری دریایی در دستورکار قرار دارد.
صفایی با اشاره به این که منتظر تصویب برنامه ها و رئوس فعالیت ها به سبب زمان بر بودن نماندیم، اظهار داشت: عملاً وارد کار شدیم و فعالیت ها را شروع کردیم که قسمتی از آن محقق شده و بخش دیگری تا پایان دولت سیزدهم محقق می شود و زمینه ساز اشتغالزایی برای کشور خواهد بود.
اقتصاد دریامحور نیازمند یک ساختار نهادی است
وی با تأکید بر این که اقتصاد دریامحور نیازمند یک ساختار نهادی است، عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه بیشترین ارتباط و تکالیف در طول نوار ساحلی عهده دار هستند اما نیازمند یک ساختار نهادی در حد ریاست معاون اول رییس جمهور، دبیری وزیر راه و شهرسازی و حضور تمامی دستگاه های مرتبط در عرصه اقتصاد دریامحور هستیم که می تواند عملکرد را بهبود بخشد، مدیریت یکپاچه بوجود آورد و کارنامه بسیار ارزشمندی در آخر دولت سیزدهم در عرصه اقتصاد دریامحور به جا بماند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب