گزارش بازسازی خانه؛

شوخی مردم با مبحث جت شخصی

شوخی مردم با مبحث جت شخصی به گزارش بازسازی خانه، خرید جت شخصی در صنعت هوایی معنا و مفهومی ندارد؛ با رونق ایر تاکسی در این صنعت، بطور قطع چالش های کمبود بلیت هواپیما به مرور زمان جبران و از قیمت بلیت این ناوگان عمومی کاسته خواهد شد.



به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، در هفته گذشته خبری در خصوص اینکه «خرید و فروش جت برای عموم مردم آزاد شد» در فضای رسانه درحال دست به دست شدن بود، با بیان این خبر کافی بود تا بحث های داغ فضای مجازی به این جهت حرکت کند؛ خبر خرید جت شخصی توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشور یکباره مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و سوژه خیلی از افراد اهل رسانه و کاربران فضای مجازی شد.
«برخی از رسانه ها با انتقاد از خبر اعلامی محمد محمدی بخش»، ماجرای خرید جت شخصی را دغدغه جدید قشر متمول جامعه («آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی») دانستند اما با بررسی این خبر در زوایای مختلف، مشخص می شود که صحبت های رئیس سازمان هواپیمایی در زمینه جت شخصی یک مسئله جدی در صنعت هوایی کشور است اما نوع بیان وی باعث برانگیختن واکنش منفی کاربران شد و عده ای از افراد با سوءاستفاده از این فضا، با لحن شوخی و جدی در فضای مجازی لطیفه ساختند به صورت مثال: «پس بریم پراید هایمان را بفروشیم و جت شخصی بخریم» یا کاربر دیگری نوشته بود: «حالا کجا پارکش می کنن؟ گرفتاری شدیما!»
اما باید به این نکته اشاره نمود که مبحث خرید جت شخصی مبحث جدیدی نبوده و خرید جت شخصی برای نخستین بار در ایران اواخر دهه ۷۰ روی بورس آمد و در سال هایی ابتدایی دهه ۸۰ تا حدود زیادی رنگ و بوی جدی گرفت و با تصویب آیین نامه مالکیت و بهره برداری هواپیمای شخصی در آن سال ها هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت ایران می توانست با رعایت قوانین و مقررات، برای خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی اقدام نماید.
جت شخصی جنبه آموزشی دارد؛ تفریح در اولویت دوم
در این راستا جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره بر اینکه خرید و فروش جت ها بیشتر جنبه آموزشی خواهد داشت، اعلام نمود: «هم حالا از این جت ها برای آموزش استفاده می شود اما درصد کمی هم مورد استفاده برای تفریحات شخصی قرار خواهد گرفت؛ ناگفته نماند این جت ها امکان سفرهای دوربرد را دارا است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در ادامه تصریح کرد: افرادی که متقاضی خرید این جت ها خواهند بود باید دوره های دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی، تعمیر و نگهداری و عملیاتی و امنیتی را بگذراند، تا امکان استفاده داشته باشد.
وی اظهار داشت: تعداد سرنشین این جت ها محدود به ۷ نفر است و عده ای از مسؤولان، تیم های ورزشی و تیم های اقتصادی متقاضی استفاده از این جت ها هستند؛ همینطور قیمت مشخصی برای این جت ها تعیین نشده است.

توانایی عموم مردم برای خرید جت شخصی!
براساس این گزارش، کلماتی که رئیس سازمان هواپیمای کشوری برای بازتاب آن در رسانه ها بهره برد با حقیقت موجود فاصله بسیاری داشت، چونکه وی در مصاحبه خود اعلام نمود «در حال حاضر خیلی از افراد، مانند: تاجرها، بعضی از مسؤلان، تیم های ورزشی و تیم های اقتصادی از متقاضیان جت های خصوصی اند.»
در حالی که چنین نیست و طبق پیگیری های خبرنگار مهر از منابع رسمی، متوجه شدیم که این جت های شخصی یا با اصطلاح درست تر «ایر تاکسی»، برخلاف تصوری که طی هفته اخیر در جامعه حاکم شده، می تواند بخش زیادی از مشکلات صنعت هوانوردی کشور را رفع و کمبود بلیت هواپیما در بازار را تا حدودی جبران کند؛ البته یکی از متولیان هواپیمای سبک شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است.
جبران کمبود بلیت با بهره مندی از هواپیماهای سبک
خبرنگار خبرگزاری مهر برای پیگیری بیشتر مبحث با عبدی معاون اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفتگو کرد؛ وی با اشاره به اینکه برخلاف تصور عموم مردم، مسافران می توانند با نرخ پایین تری بلیت «ایر تاکسی» را برای مسافت های تقریبا نزدیک یا مقصدهایی که به صورت مداوم پرواز ندارند، تهیه کنند، اظهار داشت: «ایر تاکسی» از سالهای گذشته در کشور مطرح بود اما امکان این که بتوانیم در صنعت هوانوردی به صورت عملیاتی در میان عموم مردم از آن بهرمند شویم، وجود نداشت.
وی اظهار داشت: «ایر تاکسی» به صورت کلی دارای دو سبک اقتصادی و پریمیوم است؛ الان در اغلب کشورهای این دو سبک با چارچوب های قوانین به مقاصد مختلف تجاری - تفریحی درحال فعالیت اند. با توجه به قوانین سخت خرید هواپیما، که امکان دارد که این فرایند ۳ الی ۵ سال زمان بر باشد اما نمی توان به نیاز بلیت پاسخ داد که ۵ سال زمان نیاز است تا هواپیما وارد کشور شود برای همین میتوان از این پرنده های کوچک برای پاسخ به بخشی از نیاز بلیت هواپیما بهره برد چونکه واردات آن کار سختی نیست.
عبدی افزود: در حال حاضر به علت کمبود بلیت هواپیما در بازار، شرکتهای هواپیمایی حتی اگر با دو برابر نرخ مصوب بلیت در بازار عرضه کنند، اساسا خریدار وجود دارد یا به عبارت دیگر در بعضی از مسیرها به دلیل تقاضای بالای مسافر، بلیت نیست؛ بدین ترتیب برای جبران کمبود بلیت در بازار میتوان از «ایر تاکسی» بهره مند شد.
این مقام مسؤول ضمن اشاره به این که استفاده از «ایر تاکسی» باعث رشد اقتصاد می شود، اضافه کرد: عده از افراد دارای سرمایه می توانند این هواپیماهای سبک را اجاره کنند و از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درخواست خلبان داشته باشند، اجرای چنین روندی علاوه براینکه درآمدزایی و رشد اقتصاد در کشور، باعث تردد در مسیرهای کم تقاضا هم می شود. به صورت مثال فردی قصد سفر از کرمان به یزد را دارد، در راه خط هوایی مستقیمی وجود ندارد، مسافر می تواند با خرید بلیت «ایر تاکسی» پرواز مستقیم و بدون هدر رفت زمان داشته باشد.
وی اضافه کرد: خرید بلیت اکونومی «ایر تاکسی» برای عموم اقشار جامعه اساسا صرفه اقتصادی خواهد داشت، چونکه خدمات جانبی پروازهای دیگر در این سبک وجود ندارد، مانند پذیرایی وعده غذایی، میان وعده و خدمات بار. طبیعتاً با حذف این موارد از قیمت بلیت کاسته می شود؛ همینطور از طرفی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی مبالغ سنگین برای راه اندازی برخی فرودگاه ها در سطح کشور پرداخت کرده که آنچنان تقاضای مسافری ندارد، بدین ترتیب هزینه اعمال شده بدون خروجی مانده است.
عبدی خاطرنشان کرد: زمانیکه فرودگاه مقصدی تعداد اندکی تقاضا داشته یا مسیر نزدیک باشد، تنها هفته ای یک پرواز به آن مسیر اختصاص دهد چونکه برای ایرلاین ها صرفه اقتصادی ندارد؛ ازاین رو امکان دارد بعضی از افراد زمانی نیازمند سفر به مقصد مورد نظر باشند اما پرواز در آن تاریخ وجود نداشته باشد، بدین ترتیب دعوای درد این چالش، برقراری و استفاده از موقعیت «ایر تاکسی» است. «ایر تاکسی» مانند تاکسی اینترنتی در سطح شهر عمل می کند، هرزمان که مسافر تقاضای پرواز به مقصدی داشته باشد، تقاضای وی در لحظه به صورت تلفنی یا اینترنتی (رزرو بلیت و برگشت) قابل انجام است.
معاون اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: هواپیماهای «ایر تاکسی» به علت تعداد کم صندلی می تواند با تعداد محدود مسافر پرواز را برقرار کند اما به جهت اینکه یک هواپیما با ظرفیت ۲۰۰ نفری امکان برقراری پرواز به مقصدی داشته باشد، حتما باید ظرفیت تکمیل باشد.
وی اظهار داشت: همینطور شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران آمادگی کامل برای همکاری با متقاضیان خرید و اجاره این سبک از هواپیماها را دارد؛ اگر فرد یا شرکت هواپیمایی این هواپیماها را وارد سپس در بستر شرکت فرودگاه ها مبادرت به فعالیت کند، تخفیف های عوارضی شامل حال آنها خواهد شد.
این مقام مسؤول شرکت فرودگاه ها اظهار داشت: طبق موارد ذکر شده، رونق این هواپیماها در کشور علاوه براینکه باعث کاهش قیمت تمام شده بلیت هواپیما می شود، میزان عرضه و تقاضای بلیت را به تعادل می رساند. همینطور باعث استفاده از تمام فرودگاه های کشور می شود در نتیجه استفاده از هواپیماهای سبک از تمام زوایای کارشناسی شده به نفع کشور و مردم خواهد بود و می تواند گام بزرگی در جهت تحقق به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» باشد.
عبدی ضمن اشاره به سبک دوم «ایر تاکسی» اظهار داشت: در پروازهای پریمیوم خدمات (VIP) به مسافران عرضه می شود و حدود ۶ الی ۱۰ نفر ظرفیت دارد که خانوار می توانند با خرید بلیت این پرواز به صورت خانوادگی به مقاصد نزدیک مانند شمال کشور، سفر کنند اما نرخ بلیت این پرواز اساسا نسبت به اکونومی بیشتر خواهد بود.
وی با تاکید براینکه پرواز با «ایر تاکسی» باعث صرفه جویی در زمان می شود، افزود: پرواز با این سبک از هواپیماها معطلی سفر با هواپیماهای دیگر را نخواهد داشت و «ایر تاکسی» صرفا برای افراد تاجر یا ثروتمند نیست و در تمام جهان برای عموم مردم قابل استفاده است؛ همینطور در بعضی شرایط مسؤولان کشور، فوتبالیست ها و ورزشکاران برای سفرهای استانی یا انجام مسابقات داخل کشور متقاضی اجاره این جت ها هستند.
معاون اقتصادی شرکت فرودگاه ها تصریح کرد: بهره مندی از موقعیت این جت ها می تواند باعث رونق کسب و کار ایرلاین های موجود و سرمایه داران کوچک شود. الان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران زیرساخت های لازم برای نگهداری و آموزش پرواز این سبک از هواپیماها را دارد.
وی در مورد نرخ این پروازها، اظهار داشت: مسؤول قیمت گذاری نرخ بلیت ها ایرلاین ها هستند و متولی قانون گذار برای تصویب نرخ بلیت ها سازمان هواپیمایی کشور است؛ اما اساسا با قیمت بلیت هواپیماها بسیار متفاوت خواهد بود.

تشویش اذهان عمومی در حوزه صنعت هوایی جایز نیست!
به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، با عنایت به این که صنعت هوایی کشور با تحریم ها دست و پنجه نرم می کند و از طرفی این حوزه جز صنعت های حائز اهمیت کشوری و بین المللی به حساب می آید، تشویش اذهان عمومی در این حوزه جایز نیست و شایعه پراکنی امکان صدمات جبران نشدنی را به دنبال دارد.
براساس این گزارش، به دلیل تحریم ها صنعت هوایی کشور در چهارچوبی قرار گرفته که امکان بهسازی و خرید هواپیمای نو را تقریبا برای کشور دشوار یا غیر ممکن کرده است اما با بهره مندی از ظرفیت مهندسان ایرانی و واردات هواپیماهای سبک تا حدود زیادی از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد و در همین راستای چراغ رشد اشتغال و جهش اقتصاد را در روشن خواهد نمود که این فرآیند مسیر دولت برای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» هموار می کند.
از سوی دیگر با استفاده از «ایر تاکسی» میزان تقاضا و عرضه به سطح تعادل خود می رسد، هر مقدار که تعادل در زمینه بلیت بیشتر باشد باعث کاهش قیمت بلیت و افزایش میزان خدمت رسانی به متقاضیان می شود و خیلی از اقشار جامعه امکان سفر با هواپیما، به علت صرفه جویی در زمان و علل دیگر را خواهند داشت.


منبع:

1403/02/09
14:36:38
5.0 / 5
540
تگهای خبر: آموزش , اجاره , بازار , بهره برداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان