شفاف سازی رانت های نجومی در قیمت گذاری بلیط هواپیماها

شفاف سازی رانت های نجومی در قیمت گذاری بلیط هواپیماها به گزارش بازسازی خانه، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: اگر بنا بر آزادسازی قیمت بلیط هواپیما بر مبنای عرضه و تقاضا است، باید تکلیف رانت های نجومی و یارانه ها به شرکتهای هواپیمایی خصولتی مشخص شود.



به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، عبدالجلال ای ری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ضمن اشاره به لزوم ساماندهی نرخ بلیط هواپیما، اظهار داشت: در ایام اخیر اخباری در خصوص افزایش قیمت بلیط هواپیما توسط شرکتهای هواپیمایی انتشار یافته و به نظر می آید قیمت های اعلامی با درآمدهای مردم بخصوص اقشار متوسط جامعه سازگاری مناسبی ندارد و تداوم این مسیر باعث می شود، دسترسی بخش عظیمی از جامعه از ناوگان حمل و نقل هوایی محدود شود.
این نماینده مردم در مجلس افزود: ایرلاین ها در حالی مدعی آزادسازی قیمتها و رقابتی شدن نرخ بلیط هواپیما بر مبنای عرضه و تقاضا هستند که متأسفانه تمامی جوانب لازم برای آزادسازی قیمتها در کشور فراهم نبوده و به شکلی نیازمند برقراری عدالت در تعیین نرخ هستیم تا نه تنها شرکتهای هواپیمایی بلکه مردم هم از مواهب آن بهره مند شوند.
وی اضافه کرد: اگر بنا بر آزادسازی قیمتها باشد، عدالت هم میان ایرلاین های خصولتی و نیمه دولتی که بخش زیادی از پروازها را هم در اختیار دارند و از یارانه های مختلفی هم استفاده می ‎کنند با ایرلاین های خصوصی برقرار شده و تمامی مشوق ها و سوبسیدهای پرداختی به ایرلاین ها شامل یارانه سوخت، هزینه های فرودگاهی و تعمیر و نگهداری هواپیماها حذف شود.
این نماینده مردم در مجلس افزود: متعتقدم اگر شرکتی از مشوق های دولتی استفاده می نماید حتما باید نرخ بلیط خویش را هم به صورت دولتی و پایین تر از نرخ بلیط شرکتهای خصوصی محاسبه کند. در غیر این صورت یارانه ها نوعی رانت بوده که به جیب شرکتهای هواپیمایی نیمه دولتی می رود؛ بنابراین حتما این مورد باید شفاف سازی شود و آزادسازی قیمت بلیط ها مجدداً مورد ارزیابی قرار گیرد. از طرفی برای ایجاد رقابت صحیح به نفع مصرف کننده باید تمامی قیمتها آزاد و اجاره ورود ایرلاین های خارجی داده شود.
ای ری تصریح کرد: این نکته را هم باید در نظر بگیریم که شرکتهای هواپیمایی باید در صدد نوسازی ناوگان هوایی خود باشند، طبیعی است که هواپیماها فرسوده با سن بالای ۲۵ سال مصرف سوخت بسیار بالاتری نسبت به هواپیماهای جدید دارد اما به علت دریافت سوخت یارانه ای هزینه های مرتبط چندان محلی از اعراب برای شرکتهای هواپیمایی ندارد و تلاشی هم جهت واردات هواپیما نو نمی کنند.
وی افزود: ایران از معدود کشورهایی است که برای دسترسی عمومی مردم به خدمات هوایی یارانه سنگین پرداخت می کند که مهم ترین آن عرضه سوخت جت به شرکت ها هوایی با قیمت بسیار اندک است. از طرفی تعرفه فرودگاهی در تمامی ۵۴ فرودگاه کشور هم به صورت تعرفه دولتی به این شرکت ها عرضه می شود، ضمن این که دستمزد پایین پرسنل شرکتهای هوایی نسبت به میانگین جهانی عاملی برای مهاجرت خلبانان ایرانی به کشورهای همسایه شده است. بنابراین با عنایت به مشوق های دریافتی سود شرکتهای مذکور از فروش بلیط هواپیما رقمی کاملا خارج از عرف بوده و همین مساله سبب شده با وجود پرداخت یارانه های سنگین دولتی، عموم مردم امکان بهره مندی ازظرفیت ناواگن هوایی کشور را نداشته باشند.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خانه ملت خاطرنشان کرد: در دستور کار کمیسیون عمران هم مبحث ساماندهی بازار بلیط هواپیماها قرار گرفتتخ و تاکید داریم یکبار برای همیشه تکلیف این مورد روشن شود و اگر نرخ ها بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می شود و آزادسازی قیمتها و رقابت میان شرکتهای هواپیمایی ملاک است، حتما باید همه شرکت ها از شرایط یکسانی برخوردار باشند و رانت های دولتی حتما باید حذف شو

1403/04/21
11:22:41
5.0 / 5
230
تگهای خبر: اجاره , بازار , خدمات , درآمد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان