کوشش برای افزایش سهم ایران در اقتصاد دریا
بازسازی خانه: یکی از اهداف توسعه دریا محور افزایش سهم ایران در بهره برداری است و به این منظور مقرر است حجم سرمایه گذاری در گسترش زیرساخت های بندری هرمزگان به 100 هزار میلیارد تومان برسد.
خبرگزاری مهر، گروه استان ها- علی ستاری: بخش عمده ای از ظرفیتهای دریایی جمهوری اسلامی ایران در استان هرمزگان نهفته شده است و هرمزگان تنها استانی است که هم به خلیج فارس و هم به دریای عمان راه دارد بدین جهت ظرفیتهای دریایی هرمزگان بسیار فراوان است و ضروریست با دیدی بلند و صد البته ریز بینانه ظرفیتهای بالقوه ی هرمزگان در عرصه دریا و ساحل بالفعل شود. توسعه زیرساخت های بندری راه انتقال فرصت های دریا به ساحل
دریا فرصت های بسیار زیادی دارد، از صید و صیادی گرفته تا حمل و نقل و تخلیه و بارگیری و هزاران فرصت دیگر که متأسفانه در کشور ما خیلی به این ظرفیت ها توجه نشده است. در صورتیکه برخی کشورهای دنیا، بالاتر از ۵۰ درصد از درآمدهای ناخالص ملی خودرا بوسیله دریا به دست می آورند بهره برداری ما از دریا به ۱۵ درصد نیز نمی رسد، بدین جهت برای حفظ کردن موقعیت خود در اقتصاد جهانی ناگزیر هستیم سهم خودرا به هر نوعی از دریا افزایش دهیم. فرصت های دریا باید در ساحل نیز مورد بهره برداری قرار گیرد و برای این مهم بایست زیرساخت های بندری در استان هرمزگان توسعه پیدا کند. تاکید بر گسترش زیرساخت های بندری در هرمزگان نه از باب تعصب برای استان هرمزگان بلکه بواسطه عاقلانه تر بودنِ توسعه در این استان است. استانهای ساحلی در ایران شامل خوزستان و بوشهر و سیستان و بلوچستان نیز می شود اما تسلط تنگه هرمز در دست هرمزگان است و شاید اگر قبل از انقلاب بجای تکیه بر توسعه بنادرِ انتهاییِ خلیج فارس بر روی بندرعباس و قشم تکیه می شد امروز جایگاه ایران اسلامی در اقتصاد دریا بسیار رفیع تر بود. حجم سرمایه گذاری ها در عرصه زیرساخت بندری هرمزگان به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نزدیک می شود
علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به طرح های توسعه ای سازمان بنادر در استان هرمزگان اظهار داشت: حجم بسیار بی سابقه ای سرمایه گذاری در استان هرمزگان انجام شده است و پروژه های بندری و دریایی در استان هرمزگان فعال است. وی ادامه داد: طی روزهای آینده به مناسبت روز حمل و نقل ۳۵ هزار میلیارد تومان قرارداد جدید در عرصه زیرساخت های بندری و دریایی استان هرمزگان با حضور وزیر راه و شهرسازی امضا خواهد شد و حجم سرمایه گذاری در استان هرمزگان به بالای ۸۰ هزار میلیارد تومان تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. پل دسترسی به اراضی پس کرانه بندر شهید رجایی به پیشرفت ۳۸ درصدی رسیده است
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به طرح توسعه اراضی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی، اظهار داشت: این طرح به سرعت در حال انجام می باشد و پل ۲ هزار متری دسترسی به این اراضی نیز در حدود کمتر از ۶ ماه به پیشرفت ۳۸ درصدی رسیده است. وی اظهار داشت: این پل دارای ۳۲۰ شمع است که در عمق ۴۵ متری زمین کار گذاشته می شود و هم اکنون از برنامه زمانبندی جلو تر است. فاز اول بندرگاه نخل ناخدا تا انتهای سال به بهره برداری می رسد
صفایی با اشاره به رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی جهت گسترش زیرساخت های گردشگری دریایی عنوان کرد: یکی از پروژه های مهم در این عرصه، بندرگاه نخل ناخدا در بندرعباس است که کارهای اجرائی آن انجام شده است، اسکله سنگی اجرا شده و حوضچه ی آن نیز آماده است ضمن این که مسیر دسترسی تا ۳.۵ کیلومتر در دریا راه اندازی شده است که با آسفالت ریزی آن مرحله اول این طرح تا انتهای سال به بهره برداری خواهد رسید. این مقام مسئول همین طور از شروع طرح گسترش زیرساخت های بندری جزیره هرمز به عنوان مکمل طرح توسعه گردشگری دریایی هرمزگان آگاهی داد و با اشاره به طرح دریایی بندر شهید حقانی در بندرعباس، اظهار داشت: مقدمات شروع طرح گردشگری در بندر شهید رجایی نیز مهیا شده است و با توسعه سه بندرگاه نخل ناخدا، هرمز و شهید حقانی عصری جدید در عرصه دریا شروع خواهد شد. ناوگان حمل و نقل جزایر توسعه می یابد مدیرعامل بنادر و دریانوردی هرمزگان همین طور از خریداری ۶ فروند شناور مسافری و دو فروند شناور باری جهت توسعه ناوگان حمل و نقل جزایر خلیج فارس خصوصاً جزایر سه گانه آگاهی داد. عملیات اجرائی بندر جدید لنگه به زودی شروع خواهد شد صفایی با اعلان اینکه تلاش داریم امکان بهره مندی مردم از دریا را افزایش دهیم، اشاره کرد: با توجه به این که بندر فعلی لنگه امکان توسعه ندارد، مطالعات بندرگاه جدید لنگه در پهنه ای خارج از شهر انجام شده و آمادگی داریم به زودی عملیات اجرائی این بندرگاه را شروع نماییم و بندر فعلی این شهرستان را نیز به بندری مسافری و گردشگری در خور شأن مردم تبدیل نماییم. بخشی از ماموریت های بندری در برنامه هفتم توسعه به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، براساس برنامه پنج ساله هفتم توسعه، ظرفیت ترانزیت زمینی کالا از ایران باید در آخر سال اول اجرای برنامه به ۱۶ میلیون تن برسد و از سال دوم ۶ میلیون تن افزوده شود، یعنی در ۵ سال به ۴۰ میلیون تن برسد، افزایش این حجم از ترانزیت زمینی بطور قطع نیاز به گسترش زیرساخت های بندری دارد؛ چونکه ترانزیت کلان عموماً یا از مبدا یک بندر شروع می شود و یا به مقصد یک بندر ختم می شود بدین جهت باراندازِ این حجم از ترانزیت باید در بنادر توسعه یابد. یکی از تأکیدات برنامه توسعه کشور، افزایش ظرفیت ریلیِ بنادر کشور است. طبق تکلیف برنامه هفتم توسعه ظرفیت حمل و نقل ریلی در بنادر باید ۲۵ درصد صورت گیرد، چنین برنامه ای با تکلیف دیگری از برنامه هفتم تکمیل می شود و آن هم این که دولت موظف است سهم حمل بار با راه آهن را ۳۰ درصد افزایش دهد. به همین دلیل پروژه ی راه اندازی پایانه ریلی در بندر شهید رجایی شروع شده و پروسه ساخت آن پیگیری می شود.
منبع: remont.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب