کریدور آیمک همکاری کشورهای عربی با اسرائیل در سایه نرمال سازی روابط
به گزارش بازسازی خانه، یک کارشناس ترانزیتی اظهار داشت: کریدور آیمک، پروژه ای ترانزیتی برای اتصال هند به اروپا بوسیله کشورهای عربی و اسرائیل است، اما این همکاری باتوجه به اقدام رژیم صهیونیستی تعجب برانگیز است.
به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، کریدور اقتصادی هند - خاورمیانه - اروپا، معروف به «آیمک» (IMEC)، یک پروژه ترانزیتی است که با هدف اتصال هند به اروپا بوسیله خاورمیانه طراحی شده است. این کریدور شامل مسیرهای دریایی و ریلی است که هند را به امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن، اسرائیل و در نهایت به اروپا متصل می کند، هدف اصلی این پروژه تقویت توسعه اقتصادی بوسیله بهبود اتصال و یکپارچگی اقتصادی بین جنوب آسیا، خاورمیانه و اروپا است.
این کریدور در سپتامبر ۲۰۲۳ در دهلی نو معرفی گردید و کشورهای هند، ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا از امضاءکنندگان یادداشت تفاهم آن بودند.
مسیر پیشنهادی آیمک به این صورت است که کالاها از سواحل غربی هند به امارات منتقل شده، سپس بوسیله خطوط ریلی به عربستان سعودی، اردن و اسرائیل (بندر حیفا) می رسند و از آنجا به اروپا ارسال می شوند.
همانطور که گفته شد، کریدور ترانزیتی آیمک، یک مسیر انتقال کالا و انرژی از هند به جنوب خلیج فارس و اروپا است، بندر حیفا در کانون این انتقال قرار دارد و مقرر است آخرین فناوری های جهان بوسیله اسرائیل به کشورهای عضو این پروژه منتقل شود.
این طرحِ امریکایی - اسرائیلی در نظر دارد بعد از ۸۰ سال ناکامی، کشورهای غرب آسیا را وادار کند که با اسرائیل همکاری کنند.
سکوت رسانه ای یا بازی با افکار عمومی؟
همچنین، تبلیغات بین المللی گسترده سبب شده تا گروهی از محققان جوان بدنبال جواب این سوال باشند که رسانه های منطقه ای چه داستانی برای مردم تعریف کرده اند که آنها به همکاری با دشمن صهیونیستی رضایت داده اند؟ حتی در خلال جنگ طوفان الاقصی!
در همین راستا، حمیدرضا حسینی دانا کارشناس ترانزیتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دنیای آینده اقتصادی به سمتی می رود که بخش عمده آن بر پایه خطوط و کریدورهای ترانزیتی، حمل و نقل زمینی و دریایی شکل می گیرد، کشورها دائماً در تلاش هستند مسیرهای جدید ایجاد کنند یا در راه کریدورهای ترانزیتی آینده قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: کشوری مانند «ایران» که در چهارراه ارتباطی اروپا و آسیا قرار دارد، یکی از کشورهایی است که خیلی از دولت ها مشتاق همکاری با آن هستند. از طرف دیگر، کشوری مانند هند که به عنوان کارخانه جهان شناخته می شود، در قالب طرحی که ابتدا توسط آمریکا عنوان شد و سپس عربستان سعودی و انگلستان نیز از آن حمایت کردند، مقرر است هند قسمتی از کالاها، انرژی، هیدروژن و برق خودرا بوسیله کشورهای جنوب خلیج فارس به اردن و اسرائیل منتقل کرده و از بندر حیفا به سوی اروپا صادر کند.
حسینی دانا در ادامه اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که جنوب خلیج فارس که همیشه به کریدورهای دریایی وابسته بود، این دفعه تلاش می کند بوسیله مسیرهای زمینی خودرا به اسرائیل و اروپا متصل کند. در کنار منافع اقتصادی، نکته مهمی که مطرح می شود، همکاری کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی است. این مساله خصوصاً در خلال جنگ طوفان الاقصی تعجب بسیاری را برانگیخته است؛ زمانیکه مردم مظلوم در سوریه، فلسطین و لبنان تحت تهاجم قرار دارند و کشور یمن شاهراه دریای سرخ را در «باب المندب» بسته تا با بوجودآوردن فشار، به انتها جنگ کمک نماید، این سوال مطرح می شود که چرا برخی کشورهای عربی جنوب خلیج فارس راه را برای انتقال کالا و انرژی به رژیم صهیونیستی و تامین پشتیبانی اقتصادی آن باز کرده اند؟
وی تاکید کرد: محققان ما از مهرماه امسال تا حالا یک ترم دانشگاهی را صرف بررسی رسانه های مختلف کرده اند تا دریابند این رسانه ها چگونه توانسته اند افکار عمومی کشور خودرا برای پذیرش این همکاری ها آماده کنند. نتایج این تحقیقات نشان میدهد که این رسانه ها عمدتا بر منافع اقتصادی و امنیت جمعی تمرکز کرده اند و تلاش کردند توجه افکار عمومی را از جنگ و سیاستهای توسعه طلبانه صهیونیست ها در منطقه منحرف کنند.
از صلح ابراهیم تا کریدور آیمک
این کارشناس ترانزیتی اشاره کرد: طرح های قدیمی مانند طرح صلح ابراهیمی، معامله قرن و خاورمیانه بزرگ که در آنها تلاش می شد کشورهای عربی با اسرائیل همکاری کنند، چندان موفق نبودند. اما یکی از ماموریت های اصلی کریدور آیمک این است که چنین همکاری هایی را تثبیت کند.
وی در ادامه اظهار داشت: در منطقه ما چند کریدور اصلی وجود دارد؛ همچون کریدور شمال - جنوب، شاخه میانی راه ابریشم، کریدوری که از عربستان و عراق به ترکیه می رود و همین طور کریدور آیمک (IMEC)، علاوه بر این، کریدورهایی نیز در افغانستان، قفقاز و آسیای میانه فعال هستند؛ این کریدورها در رقابت با یکدیگر تلاش می کنند آینده اقتصادی منطقه را به سود خود رقم بزنند.
آسیب رقابتهای اقتصادی بین کشورها به امنیت منطقه
حسینی دانا در آخر اشاره کرد: رقابت اقتصادی بین کشورها همیشه وجود داشته و هر کشوری برمبنای منافع ملی خود عمل می کند. اما آن چه امروز اهمیت دارد این است که تعدادی از این رقابتها می توانند به امنیت منطقه لطمه بزنند و زمینه ساز کشورگشایی صهیونیست ها در منطقه شوند. به همین دلیل، محققان و مفسرین رسانه ای باید این ابعاد را برای افکار عمومی روشن کنند.
منبع: بازسازی خانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب