آخوندی اعلام كرد:

سهم ۸ درصدی تجارت كشورهای عضو اكو در نیم قرن

سهم ۸ درصدی تجارت كشورهای عضو اكو در نیم قرن بازسازی خانه: وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: حدود ۵۰ سال است كه از نخستین اقدام برای تشكیل اكو گذشته و این در شرایطی است كه سطح تجارت داخلی اعضاء، در قیاس با تجارت جهانی حدود ۸ درصد است.


به گزارش بازسازی خانه به نقل از صدا و سیما، عباس آخوندی در شانزدهمین نشست مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت سازمان همكاری اقتصادی (اكو) اظهار داشت: هر كدام از كشورهای عضو اكو با كشورهای بیرون منطقه روابط گسترده ای دارند و كمتر برای روابط با كشورهای منطقه اصالت قائل هستند كه سبب شده روابط تجاری درون این كشورها افزایش نیابد. وی با اشاره به اینكه در كشورهای منطقه مانند عراق، ​ سوریه و یمن به شكلی گرفتار مسائلی شدیم كه همكاری با متحدان منطقه ای را پیگیری نمی كنیم؛ از این رو اگر به توسعه همكاری های درون منطقه ای همچون اكو توجه نكنیم، از حد تعارفات كنونی بالاتر نخواهیم رفت. وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: حدود ۵۰ سال است كه از اولین اقدام برای تشكیل اكو گذشته و این در شرایطی است كه سطح تجارت داخلی اعضاء، در قیاس با تجارت جهانی حدود هشت درصد است؛ از این رو باید در دولت و اتاق های بازرگانی چاره ای بی اندیشیم تا این عدم توفیقات جبران شود. آخوندی اضافه كرد: البته منابع اصلی فناوری در منطقه كمتر وجود دارد؛ بنابراین كشورهای منطقه برای دسترسی به فناوری به بیرون منطقه رجوع می كنند؛ اما می توان در حوزه محصولات صنعتی این كمبودها را جبران كرد. وی اظهار داشت: همینطور اندازه اقتصادی كشورهای عضو اكو در منطقه به گونه ای است كه به تنهایی نمی توانند یك فناوری را بر مبنای مصرف ملی تعریف كنند؛ ازاین رو نیاز به سرمایه گذاری های فراملی دارند كه چند ملت را شامل شود. وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: سرمایه گذاری چندملیتی از نظر حقوقی و تجاری بسترهای پیشرفته ای را لازم دارد زیرا با وجود امضای انواع موافقتنامه ها در تجارت، ​حمل و نقل و سرمایه گذاری، در نهایت منجر به سرمایه گذاری مشترك نمی گردد. آخوندی اظهار داشت: پس از جنگ های جهانی اول و دوم كشورهای منطقه یا در اشغال، یا در قیمومیت و یا به نحوی تحت نفوذ گسترده كشورهای خارجی قرار گرفتند كه عاملی در افزایش نیافتن تبادلات منطقه ای است. وی با اشاره به اینكه تجارت مبنای خوبی برای فعالیت های مشترك در منطقه است اضافه كرد: البته تاكید بر تجارت برای فعالیت های مشترك در منطقه به تنهایی كافی نیست زیرا با گذشت ۵۰ سال از شكل گیری سازمان همكاری های اقتصادی اكو همچنان نمی توانیم تصویر درخشانی از آن عرضه نماییم ازاین رو نیاز به همكاری های پایه تری داریم كه در این باره باید گفتگوهای درون تمدنی را بپذیریم و آغاز نماییم. وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: باید بتوانیم به روابط سیاسی، ​اجتماعی، ​فرهنگی، اقتصادی و آموزشی را در حوزه تمدنی دست پیدا نماییم كه سخت هم نیست بعد از آن می توانیم امكانات بنادر و آسمان منطقه را برای هم بگشاییم و جاده ها، ریل ها و بنگاه ها و همینطور ارتباطات فردی را به هم وصل نماییم. آخوندی با اشاره به اینكه هنوز راجع به رویكرد تمدنی در منطقه به گفتگو جدی نپرداختیم اضافه كرد: ممكن است برخی فكر كنند اتحادیه اروپا صرفا اتحادیه اقتصادی می باشد اما به نظر بنده این اتحادیه، اتحادیه تمدنی است و بعد از گفتگوهای فراوان به این مرحله رسیده است كه نتیجه این گفتگوهای درون تمدنی بازار و پول واحد اتحادیه اروپا و همكاری های اقتصادی درون اتحادیه ای است. وی اظهار داشت: ما در كشورهای عضو اكو تبادل دانشجویی بسیار محدودی داریم ضمن اینكه استادان دانشگاه منطقه اكو برای فرصت های مطالعاتی به این منطقه سفر نمی كنند بلكه به كشورهای فرامنطقه ای می روند همینطور در بحث گردشگری ارتباطاتمان محدود است. وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: اكو می تواند پیش از آن كه سازمان همكاری های اقتصادی باشد سازمان همكاری های درون تمدنی باشد و ابعاد گسترده تری از روابط را شامل شود. آخوندی اظهار داشت: هم اكنون به جای رقابت میزان لجاجت در منطقه بسیار افزایش یافته است و باید از این لجاجت ها و به شكلی تقابل سخت دست برداریم زیرا بدون این اتفاقات نمی توانیم پیش برویم. او همینطور از آمادگی برای تشكیل میز حمل و نقلی اكو اطلاع داد و اضافه كرد: آمادگی داریم برای توافق های تجاری و حمل و نقل ای منطقه مدیریت ویژه اختصاص دهیم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه در این باره تجربه موفقی هم داریم اظهار داشت: برای اجرایی شدن موافقتنامه سه جانبه هند، ایران و افغانستان زمانی كه محموله ای قرار بود از هند به افغانستان برسد دیدیم ده ها مشكل اداری و تجاری در مسیر اجرایی شدن وجود دارد از این رو با تعریف مدیر كریدور، خروجی محموله ای خاص كه روزی ۵۰ كانتینر بود با تعریف مدیر كریدور به روزی ۴۰۰ كانتینر خروجی از بندر افزایش پیدا كرد. آخوندی اضافه كرد: همینطور آمادگی داریم خدمات لجستیكی را در تمام سرزمین ایران چه در بنادر چه در مناطق آزاد و چه در مناطق ویژه اقتصادی در اختیار اعضای اكو قرار دهیم تا كشورهای عضو اكو، تجارت و حمل و نقل آسان درون منطقه ای داشته باشند. در انتها نشست شانزدهمین مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت اكو، ​ اسناد همكاری اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی قرقیزستان به امضا رسید.

1396/12/17
20:29:42
5.0 / 5
5372
تگهای خبر: بنادر , سرمایه گذاری , شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان