به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، پیروز حناچی در مراسم تودیع خود و معارفه معاون جدید وزارت راه و شهرسازی گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری را در نیمه دوم سال ۹۲ در شرایطی تحویل گرفتیم كه اصلی ترین مشكل آن، جایگاه شورا در تصمیم گیری و تصمیم سازی در سطح كلان كشور بود كه از جایگاهی برخوردار نبود. ولی در این چهار سال تلاش شد تا به جایگاه ثابت خود بازگردد؛ هر چند دیگر برخی تصمیمات گذشته، آثار خود را بر شهرها گذاشته بود.
معاون سابق معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: كمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی تا پیش از آغاز دولت یازدهم، مسیر جداگانه ای را طی می كرد. اما در دوره گذشته تصمیم گرفته شد تمام مصوبات این كمیسیون بر اساس قانون قبل از اجرا اطلاع رسانی شود كه مقاومت هایی نیز در مسیر اطلاع رسانی صورت گرفت اما این روند را پیش برد.
حناچی با بیان اینكه در هفته اول مسئولیتم در شورای عالی شهرسازی، به شهردار تهران گفتم كه نیازمند تغییر رویكرد هستیم و با روش های قبلی، اداره شهر قابل ادامه نیست، افزود: بنابراین در تهران و بیشتر شهرها موفق شدیم تا مسیر اشتباه كمیسیون ماده ۵ را اصلاح كنیم و این موفقیت باید ادامه یابد؛ از جمله این اقدامات، توقف بلندمرتبه سازی و همچنین آغاز شروع بهسازی بافت های فرسوده از سوی شهرداری تهران بعد از سال ۹۲ است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور معماری اظهار داشت: یكی دیگر از موفقیت های ما توجه دادن دولت به اهمیت مسائل شهری و شهرسازی بود؛ به طوری كه قرار بود این موضوع به عنوان كمیته ای ذیل كمیسیون زیربنایی دولت مطرح شود اما به حدی این موضوع اهمیت داشت كه دولت كمیسیون ویژه ای برای آن تشكیل داد.
وی به حضور مدیران ارشد كلانشهرها در جلسات متعددی از شورای عالی شهرسازی و معماری، اشاره و اظهار كرد: تا پیش از این چنین اتفاقی مرسوم نبود ولی ما بارها شهرداران كلانشهرها را به شورای عالی دعوت كردیم و درباره بسیاری از اقدامات آنها تذكر می دادیم كه سبب دلخوری آنها نیز شده بود.
دبیر سابق شورای عالی شهرسازی و معماری از دیگر مشكلات این شورا را بحث تقسیمات كشوری عنوان كرد و گفت: آخرین بار كه شورای عالی را پیش از تشكیل دولت نهم ترك كردم، تعداد شهرهای كشور ۸۰۰ شهر بود اما الان بیش از ۱۳۰۰ شهر داریم؛ حتی برخی شهرهایی داریم كه زیر ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارند و به معنای واقعی، شهر نیستند. اما در دولت یازدهم كاری شد كه دیگر شهر جدیدی ایجاد نشد.
حناچی به پروژه هایی مانند «پردیسبان» و «پدیده مشهد» اشاره كرد و اظهار داشت: این پروژه ها، شركت های خصوصی و سهامی خاص بوده اند اما به شكل سهامی عام عمل می كردند كه اگر این وضعیت ادامه می یافت، آسیب های جدی ایجاد می شد ولی ما در شورای عالی شهرسازی و معماری علاوه بر اینكه جلوی فعالیت آنها را گرفتیم، سعی كردیم به مسیر درست هدایت شوند.
وی اصلی ترین مأموریت شورای عالی شهرسازی و معماری را در حال حاضر برنامه ریزی شهری دانست و افزود: در این دوره توانستیم دبیرخانه شورای عالی را درگیر طراحی فضای شهری كنیم. همچنین تعداد زیادی از كارشناسان معماری و شهرسازی را برای دوره آموزشی به ملبورن اعزام كردیم. طرح كالبدی ملی را بعد از دو دهه كلید زدیم و طرح ویژه «مكران» را به تصویب رساندیم تا تجربه عسلویه دوباره تكرار نشود.
حناچی به تجربیات خوب معاونت معماری و شهرسازی در دولت یازدهم به انتقال پادگان ها از شهرها اشاره كرد و افزود: پادگان «۰۷ خرم آباد» با همكاری امیر پوردستان به خارج از شهر منتقل شد كه این كار انرژی و وقت زیادی از ما گرفت؛ باید این موضوع ادامه یابد و پادگان های ارتش كه شناسنامه های این نهاد هستند، به خارج از شهرها منتقل شوند.