آغاز بهره برداری رسمی از آزادراه تهران-شمال
هدیه ۵ هزار تومانی روحانی به مسافران شمال
بازسازی خانه: همزمان با آغاز بهره برداری رسمی از قطعه یك آزادراه تهران-شمال، معاون برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی از كاهش ۵ هزار تومانی عوارض آزادراه تهران-شمال به دستور رئیس جمهور اطلاع داد.
به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، دقایقی قبل با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، قطعه یك آزادراه تهران-شمال راه اندازی شد.
قطعه یك این آزادراه به طول ۳۲ كیلومتر از انتهای بزرگراه همت غرب در منطقه ۲۲ تهران شروع شده و تا شهرستانك در استان البرز ادامه می یابد.
ساخت این آزادراه از سال ۱۳۷۵ شروع شد كه بعد از تغییر مكرر پیمانكاران آن و سپس واگذاری آن به پیمانكاران چینی تا سال ۱۳۸۴ تنها ۲۰ درصد پیشرفت داشت كه با ورود بنیاد مستضعفان به این پروژه، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیكی مابقی در ۴ سال گذشته با حضور پیمانكاران ایرانی تكمیل شده است.
هزینه تمام شده ساخت این آزادراه بنا به قول جلال بهرامی معاون ساخت و توسعه آزادراه های شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور به خبرنگار مهر، ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده كه به صورت مشاركت ۵۰ درصدی میان وزارت راه (دولت) و بنیاد مستضعفان تأمین اعتبار شده است.
به گفته فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، مقرر است بخشی از هزینه كرد این بنیاد در آزادراه به صورت نقدی و اعتباری و قسمتی دیگر به صورت تهاتر اراضی میان دولت با بنیاد مستضعفان، به این نهاد بازگردانده شود.
همچنین عصر روز گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود: نرخ عوارض قطعه یك این آزادراه ۲۵ هزار تومان برای روزهای عادی و ۳۵ هزار تومان برای روزهای پرتردد و ۴۵ هزار تومان برای اتوبوس های مسافری بین شهری در نظر گرفته شده است.
امر محمود غفاری معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی هم شب گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر از دستور رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی در خصوص كاهش ۵ هزار تومانی نرخ عوارض قطعه یك آزادراه تهران شمال اطلاع داد.
بنابراین بنظر می رسد نرخ عوارض این آزادراه به ۲ هزار تومان به ازای هر خودرو كاهش یافته است.
گفتنی است پیش از این فتاح اعلام نموده بود اگر قرار بر بازگرداندن هزینه راه اندازی این آزادراه به بنیاد بر مبنای هزینه تمام شده باشد، به هر خودرو معادل ۱۰۰ هزار تومان عوارض تعلق می گرفت كه به دستور رئیس جمهور، نرخ آن به ۲۰ هزار تومان كاهش یافته است.
سرنوشت ۴ قطعه آزادراه
این آزداراه ۱۲۰ كیلومتری شامل ۴ قطعه است كه قطعه ۴ آن به طول ۲۰ كیلومتر از چالوس تا مرزن آباد در سال ۹۱ و در انتها دولت دهم به بهره برداری رسید.
قطعات دو و سه آزادراه تهران-شمال هم مقرر است تكمیل شود؛ هر چند كه پیش از این برخی زمزمه ها از جانب سازمان برنامه و بودجه در خصوص عدم راه اندازی ۲ قطعه میانی به گوش می رسید، اما با پافشاری وزارت راه و شهرسازی، راه اندازی این ۲ قطعه نهایی شده و به قول فتاح، كلیه پیمانكاران فعال در قطعه یك، به قطعه ۲ منتقل شده اند كه برخی خبرها از پیشرفت حدوداً ۱۰ درصدی قطعه ۲ حكایت دارد.
قطعه ۲ آزادراه تهران شمال هم حد فاصل سه راهی شهرستانك تا پل زنگوله به طول ۲۲ كیلومتر است كه تونل البرز بعنوان بزرگترین تونل خاورمیانه به طول ۶.۴ كیلومتر در این قطعه قرار دارد.
قطعه ۳ هم با ۴۷ كیلومتر طول، از پل زنگوله شروع شده و به مرزن آباد متصل می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب