گزارش مهر؛
ایستگاه بعد مترو پرند
بازسازی خانه: عدم توسعه حمل و نقل عمومی در شهرستان های تهران یکی از دغدغه های جدی میلیون ها نفر از ساکنان این مناطق است که هر روز مسیر جاده های اطراف تهران را برای رسیدن به این شهر طی می کنند.
خبرگزاری مهر – گروه استان ها: پروژه های حمل و نقل عمومی همیشه از مطالبات مردم به ویژه در شهرهای اطراف پایتخت بوده است، این مطالبات از دید مردم این مناطق به قدری جدی، حیاتی و ضروری هستند که شعار ثابت نمایندگانی بود که از این طریق به مردم وعده می دادند و رأی می گرفتند، اما غافل از آنکه اجرای پروژه هایی همچون مترو نیازمند عزم و همت در دستگاه های ملی است و بودجه های کلان و البته هماهنگی ها و برنامه ریزی های دقیق نیازمند است.
شهرهای اطراف پایتخت زمانی زیست پذیر تر خواهند شد که زیرساخت های عمومی در آنجا فراهم تر شوند، زمانی که افراد برای کار مجبور هستند که در تردد باشند و حمل و نقل عمومی به قدر کفایت پشتیبانی نکند، آنجاست که هزینه های گزاف تری بر مردم، دولت و جامعه تحمیل می شود، بار ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست، تصادفات و هزینه های جاده سازی و ترمیم، همه و همه گوشه هایی از هزینه های تحمیل شده است.
پرند، یکی از نوین شهرهای ایران است که در اطراف کلان شهر تهران تولید شده، این شهر جدید با ۷ فاز یکی از زیر مجموعه های شهرستان رباط کریم است و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران بزرگ و در راه آزادراه تهران ساوه و در مجاورت فرودگاه بین المللی امام خمینی واقع شده که با جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر روزانه ترددهای قابل توجهی را با حمل و نقل عمومی به خود مختص کرده است.
۱۳ سال انتظار برای راه اندازی مترو در پرند
از دلیلهای ساکنین پرند برای انتخاب این شهر می توان مسکن نسبتاً ارزان تر، میزان کم ترافیک و آلودگی کمتر هوا نسبت به کلان شهر تهران، وجود فرصت های کاری به واسطهٔ استقرار شهرک های صنعتی در نزدیکی این شهر و همین طور پروژه هایی نظیر مسکن مهر و ۲ نیروگاه پرند و «رودِشور» را نام برد که امروز این دلیلهای رنگ باخته اند و نمی توان به آنها استناد کرد چونکه قیمت مسکن در پرند هم همانند سایر مناطق کشور و شهرهای استان تهران سر بر فلک کشیده و ترافیک و آلودگی هوا نیز به سبب کمبود و بعضاً نبود زیرساخت های مناسب و کافی شدید شده است.
مقرر شده بود که سوم خرداد ۱۴۰۰ مترو رباط کریم راه اندازی شود اما مشاهده می نماییم که به دلیلهای مختلف همچون دلیلهای مالی این پروژه به تعویق افتاده است
این شهر دارای خط مستقل راه آهن بوده و روزانه قطار شهری تا ایستگاه راه آهن تهران و بالعکس تردد می نماید و حدوداً ۱۳ سال است که زمزمه های راه اندازی مترو در این شهرستان وجود دارد تا این که نهایتاً انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در تاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۹ در جلسه رفع موانع مترو پرند اعلام نمود که مترو پرند تا خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.
از جمله دلایلی که برای طولانی شدن راه اندازی و راه اندازی مترو پرند می توان به آن اشاره نمود عدم تامین بودجه و عدم تخصیص زمین پروژه بوده است.
تعویق در پروژه متروی پرند به دلیلهای مالی
نظام ملکشاهی، فرماندار رباط کریم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تعویق در راه اندازی متروی رباط کریم عنوان داشت: مقرر شده بود که سوم خرداد ۱۴۰۰ مترو رباط کریم راه اندازی شود اما مشاهده می نماییم که به دلیلهای مختلف همچون دلیلهای مالی این پروژه به تعویق افتاده است.
فرماندار رباط کریم با اشاره به این که برای تجهیز و تکمیل مترو بابت اراضی داده شده توسط شرکت عمران به شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه از شهرداری تهران طلبکار هستیم اظهار داشت: به جهت اینکه بتوانیم به کار پیمانکاران مترو سرعت بیشتری بدهیم نیازمند هستیم که این طلب ها را دریافت نماییم که تا کنون این امر محقق نشده است.
پروژه متروی پرند تا آخر سال ۱۴۰۰ به انتها می رسد
عبدالرضا چراغعلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباب وضعیت حمل و نقل عمومی و پروژه های مترو در شهرستان های استان تهران گفت: باتوجه به اهمیتی که حمل و نقل عمومی و دسترسی آسان تر برای ساکنین شهر پرند وجود داشت و سیاست های کلی که در رسیدگی به این شهر جدید پیش بینی شده بود بحث متروی پرند به تهران در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اعلان اینکه این پروژه از سالهای قبل آغاز، اما روند آن غیر معقول و کند بود و پیشرفت شایان توجهی نداشت اظهار داشت: باتوجه به سیاست ها و دستورات استاندار تهران سال قبل توافق های خوبی را با شهرداری تهران و معاونین حوزه مترو و ترافیک و رئیس شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی داشتیم که خوشبختانه توافق شد با عنایت بر موافقت نامه ای که دولت در سال ۱۴۰۰ انجام داد تغییرات و تمهیدات ویژه ای انجام گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران درباب تمهیدات و چاره اندیشی های راه اندازی متروی پرند عنوان داشت: دولت دراین زمینه به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان و شهرداری تهران مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان را در بودجه سال جاری پیش بینی کرده اند و مساعدت استانداری تهران و شهر جدید پرند درباب واگذاری یک قطعه زمین برای مترو پرند - تهران نیز انجام شده و طبق تعهداتی که شهرداری تهران در این خصوص داشته مقرر شده تا آخر سال جاری قسمت عمده ای از برنامه های عمرانی این پروژه امسال به اتمام برسد و برای ریل گذاری و استفاده مردم آماده شود.
پیمانکاران در اسلامشهر مشغول کار هستند
چراغعلی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباب چگونگی وضعیت سایر پروژه های مترو در شهرستان های استان تهران عنوان داشت: برای متروی اسلامشهر نیز پیمانکاران مشغول کار هستند و بازدیدهای میدانی در چهاردانگه صورت می گیرد و اساس سیاست های ما در استانداری تهران تسریع در پروژه های در حال انجام می باشد و تا آخر سال ۱۴۰۰ اخبار خوبی را درباب متروهای اسلامشهر و پرند خواهیم داشت.
مترو ورامین آن طور که می خواهیم پیشرفت نداشته و برای راه اندازی آن مبلغ اعتبار مشخصی مثل پرند باید تزریق شود و در ورامین نیز نیازمند کار مشابه با پرند هستیم
وی در ادامه درباره مترو پردیس نیز بیان داشت: جلساتی را به زودی در رابطه با متروی پردیس خواهیم داشت که در آن راستا نیز اخبار مطلوبی اعلام می شود.
چراغعلی درباب مترو ورامین اظهار داشت: مترو ورامین آن طور که می خواهیم پیشرفت نداشته و برای راه اندازی آن مبلغ اعتبار مشخصی مثل پرند باید تزریق شود و در ورامین نیز نیازمند کار مشابه با پرند هستیم که انشاالله زیرساخت های آن فراهم خواهد شد.
گفتنی است که پروژه راه اندازی مترو تهران به شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا از سال ۸۶ تا حالا و به مدت ۱۲ سال در حال اجراست و شفاف باید اعلام نماییم که راه اندازی مترو برای این منطقه مطالبه جمعیت یک میلیونی این ۳ شهرستان می باشد که متأسفانه این پروژه با وجود پیشرفت ۷۵ درصدی و پیگیری های مستمر بوسیله مسئولین کند و فرسایشی شده، گرچه تا کنون اعتباراتی به بهانه تسریع در اجرای پروژه اختصاص داده شده اما همچنان ۳ شهرستان چشم انتظار مترو و حمل و نقل آسان تر هستند.
منبع: بازسازی خانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب