شبکه ریلی ایران فرصت طلایی برای تجارت منطقه ای

شبکه ریلی ایران فرصت طلایی برای تجارت منطقه ای به گزارش بازسازی خانه، سرپرست مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: ایران در چهارراه ترانزیت ریلی شرق و غرب - شمال و جنوب قرار دارد، که یک معبرِ ترانزیتِ امن و مقرون به صرفه محسوب می شود.



«امین ترفع» سرپرست مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت ایران در عرصه ریلی نسبت به کشورهای منطقه از پتانسیل مطلوبی برخوردار است، اظهار داشت: در خطوط راه آهن ایران ظرفیت ریلی استاندارد و اتصال پر ظرفیت به کشورهای ترکمنستان برقرار است، همین طور در داخل کشور نیز ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی شامل آنتنی ها و مسیرهای اصلی وجود دارد که عدد قابل توجهی است.
وی اضافه کرد: البته گفتنی است که نقض های زیرساختی در عرصه ریلی وجود دارد، خصوصاً خطوط ریلی که به کشورهای همسایه متصل است اما حالا زیرساخت های اتصال به کشورهای همسایه درحال تکمیل و افزایش ظرفیت است. همین طور با کشورهای افغانستان و پاکستان نیز اتصال خود ریلی دارم، اما افغانستان شبکه ریلی ندارد و از طرف دیگر ایران با ترکمنستان دارای دو مسیر پیوسته ریلی است که از سرخس و اینچه برون با خط ریلی آذربایجان وارد خاک ایران شده است.
سرپرست مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی با اعلان اینکه شبکه ریلی ایران به آستارا متصل نیست، اضافه کرد: البته ایران با کشور ارمنستان نیز شبکه ریلی پیوسته ندارد و شبکه ریلی ایران به ترکیه نیز محدود است، برای اینکه امتداد خط ریلی ایران تا محدوده دریاچه وان است. البته خط ریلی شلمچه - بصره نیز در دست اجرا است که انتظار می رود در آینده نزدیک به ثمر برسد.
وی با اشاره به ظرفیت ترانزیتی ایران، اظهار داشت: ظرفیت ایران تنها به کریدور شمال - جنوب محدود نمی گردد، در حقیقت یک شبکه ترانزیتی است که اتصال تمام کشورهای همسایه شمالی - جنوبی - شرقی - غربی را دارد، بعبارت دیگر ایران تنوع مسیر ریلی بسیاری دارد و تنوع کریدورهایی که از خاک ایران عبور می کنند، حاکی از جایگاه حائز اهمیت این کشور است.
ترفع اشاره کرد: باوجود این که مسیرهای رقابتی دیگر هم در منطقه مطرح می شود که کشورها در امتداد توسعه منافع ترانزیتی خودشان در تلاش هستند اما موقعیت ترانزیتی ایران به طوری است که همیشه به عنوان یکی از کوتاه ترین و ارزان ترین مسیرهای ترانزیتی در راستای های مختلف شناخته می شود.
وی با اعلان اینکه اگر کریدورها به درجه کریدورهای توسعه ای یا کریدور اقتصادی برسند، می توانند سبب توسعه اجتماعی و اقتصادی محدوده های جغرافیایی شوند، اضافه کرد: اگر کریدور ریلی به تکامل خود برسد، یعنی در این راه حمل ونقلی موانع تجاری و اقتصادی بین مناطق جغرافیایی برداشته شده است، بدین ترتیب، در امتداد حذف موانع موجود جریان وسیع ظرفیت تجارت در محدوده جغرافیایی مورد نظر ایجاد می شود که در مقابل رشد اقتصادی و اجتماعی هم در این محدوده رخ می دهد.

1403/11/07
12:40:22
5.0 / 5
133
تگهای خبر: استاندارد , توسعه , راه آهن , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان