معاون راهداری خبر داد:
کنترل ۴۳۵هزار بارنامه صوری طی ۱۶ ماه
به گزارش بازسازی خانه، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: با وجود اجرائی نشدن سامانه سپهتن، اما بوسیله سامانه های موازی سازمان راهداری از شهریورماه 1402 تا حالا بالاتر از 60 میلیون فقره سند حمل صادر شده و 435 هزار سند حمل صوری کنترل شده است که به مفهوم صرفه جویی یا ممانعت از قاچاق 175 میلیون لیتر سوخت به ارزش 120 میلیون دلار است.
به گزارش بازسازی خانه به نقل از خبرگزاری ایرنا، «سپهتن» سامانه پایش و نظارت هوشمند عبور ناوگان حمل و نقل جاده ای است که درون خودرو نصب می شود و بوسیله سیمکارت GFM، GPRS بطور مداوم اطلاعات تعریف شده نظیر سرعت، مشخصات گواهینامه راننده، ساعت کارکرد و غیره را به مراکز پلیس راهور ارسال می کند.
این سیستم قادر می باشد بوسیله شبکه ارتباطی DSRC بمحض نزدیک شدن اتوبوس های مسافربری بین شهری به پاسگاه ها نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام نموده و عملکرد وسیله نقلیه را مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار دهد.
سامانه مرکزی مذکور با سیستم صورت وضعیت و سایر سامانه های مورد نیاز تبادل داده می کند.
مهدی خضری معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دراین خصوص در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: تا حالا در این ۱۶ ماه طی ۳۳ مرحله اطلاعات مربوطه را در اختیار شرکت نفت قرار داده و بارنامه های صوری را رصد و کنترل کرده و از لیست دریافت سهمیه سوخت حذف کرده است.
وی تصریح کرد: با وجود وجود دوربین های جاده ای که همه اطلاعات آمد و شد ناوگان را ثبت و ضبط می کند، اما با وجود سامانه سپهتن، انجام برخی کنترل های دیگر در موضوع پیمایش دقیق تر خواهد شد.
این مقام مسئول اظهار داشت: فراموش نکنیم حتی در صورت راه اندازی سامانه مذکور، نصب آن به خودرو های ناوگان عمومی، تطبیق با کامپیوتر خودرو ها و... حدود دو سال زمان خواهد برد و در مجموع کار بسیار بزرگی است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری با یادآوری اجرائی شدن این سامانه در سال ۹۳ روی برخی خودرو ها، گفت: از مجموع ۱۴ هزار دستگاه اتوبوسی که این سامانه روی آنها نصب گردید، امروز کمتر از هفت هزار دستگاه فعال است و بقیه آنها سوخته، قدیمی شده یا تامین قطعات آن به سختی به انجام می رسد. بر این اساس مواردی همچون بومی سازی اجزار و قطعات آن، هک نشدن و... باید مد نظر مسئولان باشد تا مشکلات بعدی را شاهد نباشیم.
دلایل طولانی شدن اجرای سپهتن
خضری در ادامه گفت: هرچند شورای اقتصاد، مسئولیت اجرائی کردن این سامانه را بر عهده سازمان راهداری قرار داده است، با اینحال باید فراخوانی برای انجام این مهم داده می شد که با مشخص شدن برنده مناقصه، شرکت مذکور به انجام سرمایه گذاری بپردازد.
وی بیان داشت: بعد از آن با اجرائی شدن پروژه، از محل صرفه جویی در مصرف سوخت، شرکت به پرداخت پول پیمانکار می پردازد، اما نکته آنجاست که سازمان راهداری تا حالا ۲ بار در سالیان ۹۹ و ۱۴۰۰ مبادرت به برگزاری مناقصه کرده ولی به سبب شرایطی که ذکر شد کسی از آن استقبال نکرد.
این مقام مسئول سازمان راهداری اضافه کرد: در حین برگزاری مناقصه نیز با ورود پلیس مواجه شدیم که اعلام نمود این سامانه نیاز به پیوست فنی- امنیتی دارد، برای اینکه مقرر است روی ۳۵۰ هزار دستگاه ناوگان فعال حمل و نقل جاده ای کشور نصب شود.
وی اشاره کرد: برای اجرای سامانه ای در این وسعت و گستردگی، شرکت مجری باید مورد تایید فراجا قرار می گرفت؛ برای اینکه مباحث ایمنی و کنترل توسط پلیس به انجام می رسد و به این علت موضوع طرح تغییر نمود.
نیاز به سرمایه گذاری ۱۴۵ میلیون دلاری برای اجرای سپهتن
خضری با اشاره به نیاز به سرمایه گذاری ۱۴۵ میلیون دلاری برای اجرای سپهتن، افزود: قرار شد اجرای این طرح با ترک تشریفات به شرکت صا ایران واگذار شود؛ هرچند گرفتن ترک تشریفات نیازمند توجیه فنی- اقتصادیست و به آسانی ممکن نمی شود.
خضری با تأکید بر این که باید آخرین تکنولوژی روز در سامانه سپهتن اجرائی شود، اظهار داشت: شرکت صا ایران برنامه نرم افزاری این سامانه را طراحی نموده، اما ماژول سخت افزاری آن وارداتی خواهد بود.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری بیان داشت: حال فرصتی دو ماهه از شورای اقتصاد گرفته ایم تا بتوانیم برمبنای آخرین نسخه روز، سامانه سپهتن را اجرائی نماییم.
وی گفت: مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۸ برای ۳۵۰ هزار دستگاه ناوگان عمومی بود، اما از آن زمان تا حالا تعداد ناوگان به ۴۵۰ هزار دستگاه بالا رفته است و باتوجه به لزوم مجوز گرفتن برای این تعداد خودرو و همین طور موضوع ترک تشریفات، اجرای سپهتن زمانبر بوده و به آسانی ممکن نیست.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب