مدیر سامانه خودنویس:
سامانه خودنویس هیچ نماینده یا مکملی ندارد
به گزارش بازسازی خانه، مدیر سامانه خودنویس اظهار داشت: سامانه خودنویس هیچ نماینده یا مکملی ندارد و همه اخبار و اطلاعیه های سامانه بوسیله رسانه های اجتماعی رسمی سامانه خودنویس به آدرس khodnevis_mrud به اطلاع مردم رسانده می شود.
مهدی ساسانی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: یکی از مسائلی که در هفته های اخیر کاربران سامانه را اذیت کرده، سایت ها و اشخاصی هستند که خویش را نماینده رسمی خودنویس معرفی کرده اند و به بهانه پشتیبانی تلفنی، مردم را با هزینه های گزاف گرفتار مشکل می کنند.
وی خاطرنشان کرد: سامانه خودنویس هیچ نماینده یا مکملی ندارد و همه اخبار و اطلاعیه های سامانه از راه شبکه های اجتماعی رسمی سامانه خودنویس به آدرس khodnevis_mrud به اطلاع مردم رسانده می شود.
ساسانی افزود: همینطور شماره تماس پشتیبانی سامانه خودنویس فقط شماره ۹۱۰۰۲۰۶۸-۰۲۱ است و سایر شماره هایی که با نام پشتیبانی سامانه خودنویس فعالیت می نمایند، مورد تایید ما نیستند.
وی تصریح کرد: تعرفه تماس با شماره تلفن پشتیبانی خودنویس، برابر با تعرفه تماس تلفن ثابت مخابرات است و هیچ گونه هزینه اضافی را شامل نمی شود.
مدیر سامانه خودنویس ضمن اشاره به راه اندازی سامانه کاتب توسط قوه قضاییه برای ثبت معاملات، اظهار داشت: هر دو سامانه برای ثبت معاملات خرید و فروش رسمی قابل استفاده می باشد و هیچ الزامی برای مردم یا مشاوران املاک جهت استفاده از آنها وجود ندارد و از هر دو سکو می توانند برای دریافت خدمات استفاده نمایند.
وی در عین حال عنوان کرد: برخی معاملات نظیر اجاره های زیر ۲ سال در سامانه کاتب قابلیت ثبت ندارد و به ناچار افراد باید از سامانه خودنویس استفاده نمایند.
ساسانی تصریح کرد: تا ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه امروز (شنبه، ۱۳ بهمن ماه) تعداد کل قراردادهای بوجود آمده در سامانه خودنویس یک میلیون و ۸۶۴ هزار و ۸۳۹ قرارداد و تعداد کل قراردادهای تکمیل شده یک میلیون و ۶۲۵ هزار و ۹۹۳ قرارداد بوده است.
به گزارش بازسازی خانه به نقل از خبرگزاری ایرنا، با هدف مدیریت و ساماندهی بازار مسکن جمع آوری و یکپارچه سازی اطلاعات در ارتباط با همه املاک و مستغلات و صدور شناسنامه هوشمند، در سال ۱۳۸۷ و با مصوبه هیئت وزیران «سامانه اطلاعات املاک و مستغلات» تشکیل شد. این سامانه که با نام تجاری ایران املاک شروع به کار کرد در وزارت بازرگانی وقت ایجاد گردید و بعد از تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیریت آن به این وزارت خانه منتقل گردید.
پس از تصویب قانون جهش تولید مسکن، بر مبنای ماده ۱۸ این قانون سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات به وزارت راه و شهرسازی منتقل شد. همزمان با این انتقال وزارت راه و شهرسازی مکلف شد تا امکان ثبت انواع معاملات املاک و مستغلات را به شکل خودکاربری برای عموم متعاملین بدون احتیاج به رفتن به مشاوران املاک فراهم آورد.
در گام نخست، انجام این تکلیف قانونی که مورد پیگیری سازمان بازرسی کل کشور هم بوده است روی نسخه نخست سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات (ایران املاک) دنبال گردید، با این وجود به علت این که این سامانه از سال ۱۳۸۸ متناسب با پیشرفت فناوری های در ارتباط با سامانه ها توسعه پیدا نکرده بود و یک سامانه غیربرخط (افلاین) و بدون اتصال به سازمان ها برای دریافت استعلام های مورد نیاز ثبت قرارداد بود، امکان انجام این تکلیف قانونی روی این نسخه، برای وزارت راه و شهرسازی وجود نداشت.
در این راستا وزارت راه و شهرسازی نسبت به توسعه نسخه جدید سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات اقدام نمود و در خرداد ۱۴۰۲ نسخه اولیه آنرا رونمایی نمود. این سامانه در دیماه ۱۴۰۲ توسط وزیر وقت راه و شهرسازی بعنوان خودنویس نام گذاری شد و از آن پس با نام تجاری خودنویس فعالیت می کند. در این سامانه که به شکل ۷۲۴ فعالیت می کند (۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته) امکان ثبت انواع معامله املاک توسط عموم مردم به شکل مجانی فراهم گشته است و افراد درصورتی که به روشی غیر از رفتن به مشاوران املاک ملک مورد نظر خویش را پیدا کرده باشند می توانند، بدون رفتن به مشاوران املاک نسبت به ثبت قرارداد رسمی و دریافت کد رهگیری به صورت مجانی اقدام نمایند. بدیهی است در صورتی که همرسانی توسط مشاوران املاک صورت گرفته باشد حق الزحمه ایشان بر مبنای نرخ های مصوب محاسبه و باید توسط طرفین پرداخت گردد.
این سامانه با اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای شناسایی و احراز هویت افراد، اتصال به درگاه شرکت پست برای دریافت آدرس بر مبنای کد پستی، اتصال به سامانه ملی املاک و اسکان برای استعلام محل اقامت افراد، اتصال به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه جهت بررسی اهلیت متعاملین، اتصال به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت بررسی اصالت سند و اتصال به درگاه ملی مجوزها جهت بررسی اعتبار جواز کسب مشاوران املاک استعلام های مورد نیاز انجام معامله را به شکل برخط انجام داده و بر مبنای نتایج آن نسبت به انعقاد قرارداد اقدام می کند. البته بدیهی است تمامی این استعلام ها رافع مسئولیت متعاملین جهت بررسی اسناد در ارتباط با معامله نخواهد بود.
با استفاده از این استعلام ها کمترین خوداظهاری در سامانه صورت می گیرد و افراد ممنوع المعامله ( انواع ممنوع المعامله) امکان ثبت قرارداد نخواهند داشت. همینطور استفاده از پنجره خدمات دولت هوشمند این امکان را فراهم نموده است تا از انجام معامله توسط اتباع غیرمجاز جلوگیری شود و سرویس تصدیق اصالت سند از انجام معامله روی مال غیر جلوگیری می کند.
منبع: remont.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب