تفکیک وزارت راه و شهرسازی و سخنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی
به گزارش بازسازی خانه، به نمایندگان مجلس پیشنهاد می شود با عنایت به مشکلات عدیده ای که تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دنبال خواهد داشت، با عنایت به زمان نامناسب کنونی که هنوز آغاز کار دولت چهاردهم است و با عنایت به شرایط خاص سیاسی- اقتصادی کنونی، با دادن فرصت کافی به ساختار کنونی درحال خدمت، امکان استمرار فعالیتها را فراهم نموده و با ارزیابی فعالیتهای صورت گرفته به قضاوت کارشناسانه و تصمیم گیری اقدامکنند.
آیا زمان مناسبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی است؟ هنوز از زمان مسئولیت دولت چهاردهم نیم سالی نگذشته است. آیا نباید به دولت و وزیر راه و شهرسازی مدتی زمان داد تا بیلان کاری از خود نشان دهد و آنگاه به قضاوت نشست؟
آیا با عنایت به شرایط سیاسی کنونی و حال حاضر کشور و منطقه و ضرورت فعالیت همه دستگاه ها و انجام سریع طرح های عمرانی و رضایتمندی مردم، طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی کمکی در بهبود فعالیت هاست یا باعث تحمیل هزینه و بلاتکلیفی چند ساله خواهد بود؟
آیا در شهرسازی های نوین و امروزه، توسعه اصولی و پایدار شهری بدون ارتباط به توسعه حمل و نقل ممکن است؟
آیا مفاهیم فنی طراحی و ساخت ساختمان و مسکن و شهرسازی و زیرساخت های حمل و نقلی در اساس و بنیاد مشابه نیستند؟ آیا راه اندازی ابنیه فنی محاسبات مصالح و استانداردها و ضوابط فنی آنها در یک حیطه مشابه نیستند؟
آیا مبحث فعالیت وزارت راه و شهرسازی و حوزه های کاری آن با عنایت به مواردی که در بند پیشین ذکر شد نامتجانس است؟ با این دیدگاه نباید آب، برق، نفت، پتروشیمی، واردات و تولید خودرو، اکتشاف معادن، ساخت کارخانجات و صنایع و حوزه های بسیار گسترده کاری وزارت کشور و... تفکیک و برای هر کدام وزارت خانه مجزایی تشکیل دهیم؟ آیا چنین دیدگاهی باعث سنگین شدن بدنه دولت نخواهد بود؟
تجربه وزارت مسکن و شهرسازی و راه و ترابری، وقتی منفک بودند هم داریم. آیا بیشترین مشکل و بزرگترین چالش مسکن و شهرسازی همچون توسعه ناموزون تهران و سایر کلانشهرها و حمل و نقل درست در زمانی نبود که وزارت مسکن و شهرسازی و راه منفک بودند؟
آیا تفکر منطقی این نیست که علل مهاجرت جمعیت به محدوده های خاص بررسی شده و با توزیع و پخش عادلانه مراکز اشتغال زائی و امکانات باعث پیشگیری از خالی شدن روستاها و شهرها و کاهش تقاضای مسکن در برخی از استانهای کشور شد؟
آیا درست است که برای هر مشکل و چالش موجود کشور یک وزارت خانه مجزا درست کنیم؟ چون مشکل مسکن داریم باید وزارت خانه ی جدای مسکن داشته باشیم؟ در آن صورت نباید وزارت آب داشته باشیم؟ وزارت خودرو؟ وزارت آلودگی هوا؟ اکتشاف معادن؟ برق؟ گاز؟ و....
آیا تفکیک وزارت راه و شهرسازی به معنای فقط اضافه شدن یک وزیر به ساختار است؟ آیا تفکیک پرسنلی و کمبود پرسنل در کادرهای مالی اداری، ستادی معاونت ها دفاتر و... مد نظر نیست؟ آیا توقف کارها و بلاتکلیفی های ناشی از آن در شرایط کنونی کاری درست است؟
آیا واقعاً مشکلات در راه اندازی جاده ها و راه آهن به علت ادغام وزارت راه و شهرسازی بوده یا کمبود منابع مالی و اعتبارات؟
آیا مشکل مسکن ریشه در تأمین منابع مالی و تورم دارد، یا ناشی از ادغام وزارت مسکن و شهرسازی با راه و ترابری است؟
به نمایندگان مجلس پیشنهاد می شود تا با عنایت به مشکلات عدیده ای که تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دنبال خواهد داشت، با عنایت به زمان نامناسب کنونی که هنوز آغاز کار دولت چهاردهم است و با عنایت به شرایط خاص سیاسی - اقتصادی کنونی، با دادن فرصت کافی به ساختار کنونی درحال خدمت، امکان استمرار فعالیتها را فراهم نموده و با ارزیابی فعالیتهای صورت گرفته به قضاوت کارشناسانه و تصمیم گیری اقدام
کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب