چرا كمپین های نه به خرید موفق نمی شوند؟

چرا كمپین های نه به خرید موفق نمی شوند؟ بازسازی خانه چرا كمپین های نه به خرید موفق نمی شوند؟


شك ندارم كه طیف وسیعی از ورزشكاران و هنرمندان كشورمان از روی دلسوزی و به خاطر تعلق خاطر به مردم، كمپین «نه به خرید» را پایه گذاری كرده اند. اما آیا این جنبش اجتماعی به نتیجه ای كه پایه گذارانش مطلوب می دانند، منجر می شود؟ به چند دلیل معتقدم این كنش، نمی تواند موفق باشد: یك - از نظر منطق اقتصادی پیش فرض های كمپین درست نیست. پیش فرض كمپین این است كه دولت و مجلس و نهادهای سیاست گذار به درستی به وظایف خود عمل كرده اند اما این «دلالان و دزدان» هستند كه سبب گران شدن كالاها شده اند. دلایل زیادی وجود دارد كه نشان داده است این پیش فرض درست نیست. البته باید یادآوری كنم كه دلالی در اقتصاد رذیلت نیست هرچند خیلی ها آن را فضیلت هم نمی دانند اما نباید دلالان را كنار دزدان نشاند. دو - سال های طولانی است كه همه ما یك اشتباه بزرگ می نماییم. هر زمان تورم افزوده می شود، به جای اینكه به دولت فشار بیاوریم كه تورم را كنترل كند، تشویقش می نماییم كه قیمت ها را كنترل كند. دولت هم با ابزارهای كنترل و تعزیر به جنگ بازار و بازاریان می رود. یعنی مسبب و مقصر اصلی وضعیت موجود، خویش را از دایره پاسخگویی خارج و به جای مدعی می نشاند. درحال حاضر تورم درحال تخریب سرمایه های اجتماعی است. به این دلیل كه به محض افزایش تورم، همه دنبال پیدا كردن مقصر هستند. مردم به دولت بی اعتماد می شوند و دولت كسبه را مقصر می داند. نیروهای موثر جامعه هم به جان فعالان اقتصادی می افتند. اشتباه مشترك مردم و سیاستمداران این است كه فرق میان گرانی و تورم را نمی دانند. سه - تورم، بی ثباتی، آشفتگی بازارها و... محصول رفتار سیاست گذار است. اما مساله گران فروشی متفاوت از همه اینهاست. گران فروشی هم می تواند وجود داشته باشد اما آنچه این روزها می بینیم گران فروشی نیست. ریشه معضلات اخیر در بازارها را باید در سیاست های اقتصادی دولت جست وجو كرد. چهار- كمپین «نه به خرید» خیلی از واقعیت های اقتصادی را نادیده گرفته و همچون مفهوم انتظارات را زیر سوال برده است. انتظارات د ر اقتصاد عبارت است از پیش بینی ها و تخمین های فعالان اقتصادی از متغیرهایی مثل قیمت، فروش، د رآمد و... فعالان اقتصادی د ر تصمیم گیری های خود آیند ه نگری می كنند؛ یا به عبارت د یگر انتظارات آتی از تغییر وضعیت متغیرهای اقتصاد ی را د ر تصمیم گیری امروز خود لحاظ می كنند. كمپین می خواهد یك رفتار عقلانی را با یك كنش احساسی بی اثر كند كه بطور قطع موفق نخواهد بود. پنج- كمپین نه به خرید و حركت های مشابه در گذشته به این دلیل ناموفق بودند كه باآنكه از نظر كنش های اجتماعی در زمان مناسب شكل گرفتند اما واقعیت های اقتصادی را نادیده گرفتند. وقتی قیمت كالا به علت افزایش قیمت نهاده های تولید و هزینه های تحمیل شده به بنگاه افزایش پیدا كند، فشار اجتماعی به بازار و پایه گذاری كمپین های تحریمی چه معنایی دارد؟آیا ما انتظار داریم تولیدكننده كالایش را بدون توجه به افزایش قیمت تمام شده، به بازار عرضه كند؟ شش- در شرایطی كه فعالان اقتصادی نگران تشدید محدودیت های بین المللی و بازگشت تحریم های اقتصادی هستند، كمپین «نه به خرید» می تواند همان ماموریت را با استفاده از عوامل داخلی اجرایی كند. درحال حاضر هرگونه تحریم می تواند به زیان تولید ملی و به سود كالای ارزان و بی كیفیت خارجی تمام شود. اگر كنش های اجتماعی این توانایی را داشته باشند كه وقوع یك معضل اقتصادی را پیش بینی و از تداوم و گسترش آن جلوگیری نمایند، بطور قطع می توانند مفید و حائز اهمیت باشند در غیر این صورت نتایج زیان باری به دنبال خواهند داشت. هفت- رفتار اقتصادی مردم را نمی توان مهندسی كرد. باید این اصل را پذیرفت كه بیشینه یابی و حداكثر كردن منافع، حق مردم است. همان گونه كه مردم از حق حكمرانی خوب هم برخوردار می باشند. مبحث این است كه هیچ نیرویی قادر به مهندسی رفتار مردم نیست. فردریش فون هایك نظم خودجوش را برآیند رفتار تك تك آدمیان و نهادهای ریز و درشتی می داند كه در بازار فعالیت می نمایند. این نظم نتیجه كنش انسان ها است ولی نتیجه طراحی انسان نیست. در بی ثباتی های اخیر بازارها، انتظارات فعالان اقتصادی و پیش بینی عوامل بازار برپایه سیاست های نادرست اقتصادی شكل گرفته و هیچ نیرویی جز اصلاح امور و بازگشت اعتماد به سیاست های اقتصادی كشور قادر نیست آن را به هم بزند. نتیجه اینكه بی ثباتی بازارها محصول نادرستی سیاست های اقتصادی می باشد نه رفتار فعالان اقتصادی. اگر كسی باید سرزنش شود، سیاست گذار است كه در زمینه تنظیم سیاست های اقتصادی و سازماندهی بازارها ناتوان نشان داده نه فعالان و حتی سوداگران بازارها. ازاین رو كنش های احساسی اجتماعی بهتر است به مطالبات صحیح اقتصادی تبدیل شوند تا نتیجه مطلوب را به دنبال داشته باشند." 223223

1397/03/30
15:31:43
5.0 / 5
4719
تگهای خبر: بازار , تورم , تولید , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان