با طرح ۱۲ ایراد اعلام شد
مخالفت مركز پژوهش های مجلس با تشكیل بورس حمل و نقل
بازسازی خانه: مركز پژوهش های مجلس در اظهار نظری كارشناسی، راه اندازی بورس حمل كالا و مسافر را سبب ایجاد اختلال در شبكه حمل و نقل اعلام نمود.
به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، یكم مردادماه امسال طرحی در صحن علنی مجلس از طرف هیئت رئیسه اعلام وصول شد كه در آن ۲۷ نفر از نمایندگان مجلس پیشنهاد راه اندازی بورس حمل و نقل كالا و مسافر را در ۵ ماده و ۸ تبصره عرضه كرده بودند. این طرح با نام «بورس حمل بار و مسافر» به كمیسیون عمران بعنوان كمیسیون اصلی و كمیسیون های اقتصادی و صنایع مجلس بعنوان كمیسیون های فرعی ارسال شده است.
نمایندگان امضاكننده این طرح، علت تهیه آنرا نامتناسب بودن درآمدها و هزینه های بخش حمل و نقل و امكان سودجویی دلالان از محل واسطه گری بار میان كامیونداران با صاحبان كالا عنوان كرده بودند كه درنتیجه برای دستیابی به شفافیت، می بایست بورس حمل و نقل از طرف وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شود.
مركز پژوهش های مجلس در اظهار نظری كارشناسی، ملاحظات مختلفی درباب مناسب بودن این طرح ارائه كرده كه همچون آنها می توان به غیر هم سنخ بودن بازار سرمایه و فضای كلی بورس با سوژه حمل و نقل كالا و مسافر اشاره نمود.
همچنین كارشناسان این مركز پژوهشی، نبود تجربه جهانی درباب بورس حمل و نقل و حركت آنها به سمت ایجاد بازار رقابتی در فضای فناورانه را یكی دیگر از دلیلهای مخالفت خود با طرح بورس حمل و نقل عنوان و اعلام نموده اند: در این طرح از سو نمایندگان امضاكننده، پیشنهاد شده تا بورس حمل و نقل در بورس كالا ایجاد شود؛ حال آنكه حمل و نقل ماهیتی خدماتی داشته و هیچ سنخیتی با بورس كالا كه فاقد زیرساخت در زمینه خدمات در رابطه با سوژه حمل و نقل است، ندارد.
در این گزارش، با اشاره به ابلاغ دستورالعمل محاسبه كرایه حمل برمبنای تن-كیلومتر از دی ماه سال گذشته، آمده است: تا قبل از ابلاغ این دستورالعمل، كرایه حمل كالا برمبنای توافق میان شركت های باربری، صاحبان كالا و رانندگان تعیین می شد كه رانت بزرگی برای دلالان ایجاد می كرد اما از زمان اجرای این بخشنامه و محاسبه كرایه حمل كالا برمبنای تن-كیلومتر، تا حدود بسیار زیادی رانت دلالی و درآمد واسطه ها از محل تعیین قیمت كرایه، از بین رفته است و شركت های باربری نیز حداكثر ۸ تا ۱۰ درصد از كرایه حمل را بعنوان كمیسیون برداشت می كنند.
یكی دیگر از مهمترین ایرادات گزارش كارشناسی مركز پژوهش های مجلس به طرح بورس حمل و نقل، عدم تفكیك حمل و نقل درون و برون شهری است؛ به خصوص كه متولی حمل و نقل برون شهری، وزارت راه و شهرسازی و درون شهری، شهرداری ها و وزارت كشور هستند.
همچنین طبق قانون اوراق بهادار، سازمان بورس و اوراق بهادار بعنوان زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت می كند؛ حال آنكه طراحان طرح بورس حمل و نقل، راه اندازی آنرا بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته اند كه مغایر قانون اوراق بهادار شمرده می شود.
یكی دیگر از ۱۲ ایرادی كه مركز پژوهش های مجلس به طرح بورس حمل و نقل گرفته، وارد كردن سازمان امور مالیاتی به حوزه حمل و نقل است كه در حال حاضر به دلایلی مختلفی، بخش حمل و نقل مسافری در حوزه های ریلی، هوایی و جاده ای و نیز حمل كالا در بعضی موارد به صرفه نیست و نمی توان از فعالان این صنعت، مالیات ستاندن كرد.
در اختتام این گزارش، پیشنهاد شده تا این طرح بررسی و تصویب نشود.
گفتنی است خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «بورس حمل و نقل ایجاد می شود؟ / فروش بلیت هواپیما در بورس كالا» كه مرداد ماه امسال آنرا منتشر كرد، از خیلی از زوایای تاریك این طرح كه می تواند به اختلال در شبكه حمل و نقل كالا و مسافر منجر شود، پرداخته بود.
متن كامل گزارش مركز پژوهش های مجلس درباب طرح بورس حمل و نقل از اینجا قابل دریافت است.
منبع: بازسازی خانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب