رئیس كمیسیون اصل نود عنوان كرد:
عرضه خودرو در بورس برای كنترل سوداگری
یك نماینده مجلس اظهار داشت: به دنبال كنترل سوداگری در سمت عرضه و تقاضا بودیم، به نحوی عرضه و تقاضا را مدیریت كردیم كه دلالان نتوانند از خودرو بعنوان كالای سرمایه ای بهره ببرند.
به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، خودرو و ساماندهی بازار خودرو، از اولویت های اصلی کمیسیون صنایع بوده است. طی دو الی سه ماه با یک کار فشرده طرح با موضوع ساماندهی بازار و صنعت خودرو سبک تهیه شد و الان نیز در کمیسیون صنایع در حال بررسی و کار کارشناسی بیشتر روی این طرح هستند تا در چند هفته آتی طرح را به صحن بیاورند و رأی گیری کنند. در همین زمینه روح الله ایزدخواه رئیس کمیسیون اصل نود میهمان برنامه پایش سه شنبه هشتم مهر ماه بود، در ارتباط با مشکل اصلی صنعت خودرو اظهار داشت: «مسئله خودرو در تولید نیست، کشور باتوجه به ظرفیت بین ۱.۵ تا ۲ میلیونی تولید خودرو، وضعیت خوبی داریم، تقاضای مؤثر و واقعی مردم نیز در همین حدود است. اما مسئله اصلی در بخش توزیع و فروش است؛ خودرو هم اکنون تبدیل به کالای سرمایه ای شده است و تقاضای سرمایه ای برای آن به وجود آمده است و همین موضوع عرضه و تقاضا را به هم زده است.»
عضو کمیسیون صنایع مجلس در ارتباط با دلیل تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه ای اظهار داشت: «موضوع تورم های چند رقمی به سیاست های اشتباه اقتصادی ما برمی گردد. نقدینگی کشور را نمی توانیم به سمت تولید سوق دهیم و این نقدینگی به سمت بازارهای کالایی هجوم می آورد همچون خودرو، مسکن و سکه. این بیماری مزمنی است که سال ها کشور به آن درگیر است. خودرو یک کالای سرمایه ای شده است و عده ای برای کسب سود خودرو صفر را خریده و در بازار آزاد بفروشند. مسکن نیز به همین مشکل گرفتار شده است و شاهد التهابات چند ساله اخیر آن هستیم.»
ایزدخواه در ارتباط با فلسفه و اهداف شکل گیری طرح ساماندهی بازار خودرو های سبک، اضافه کرد: «ما در گام اول به دنبال کنترل سوداگری در سمت عرضه و تقاضا بودیم، به نحوی عرضه و تقاضا را مدیریت کردیم که نه عرضه کننده خودرو، نه مصرف کننده نه دلالان نتوانند از خودرو بعنوان کالای سرمایه ای از خودرو بهره ببرند. این فلسفه اصلی شکل گیری این طرح است. بهترین و آماده ترین روش نیز عرضه خودرو در بورس کالا است.»
وی در ارتباط با امکان افزایش قیمت ها در بورس کالا گفت: «یک تصور اشتباه در ارتباط با بورس است که قیمت ها را بالا می برد؛ در صورتیکه این تفکر غلط است چه در بورس کالا چه در بورس اوراق، بالا رفتن ها توجیه اقتصادی دارد و اگر غیر از این باشد، مثل وضعیت حال حاضر بورس اوراق بهادار قیمت ها پایین می آید. اگر سازوکار درست باشد، به آسانی می تواند بازار خودرو را نیز مدیریت و تقاضا را واقعی کرد.»
دولت بازار مسکن را به حال خود رها کرده است!
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با شکست دو طرح اجرا شده در زمینه مدیریت قیمت خودرو، اظهار داشت: «ما در گذشته دو طرح را در بازار خودرو اجرا کردیم که شکست خورده است. یکی قیمت دستوری بود که موجب ایجاد حاشیه بازارهای وحشتناک با تفاوت قیمت حتی ۱۰۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد ایجاد کرد. یک طرح دیگر نیز سپردن قیمت به بازار و عدم دخالت دولت در این بازار باتوجه به شرایط تورمی است که این مساله نیز غلط است مانند وضعیت حال حاضر بازار مسکن که به حال خود رها شده است و هیچ تنظیم گری از جانب دولت اتفاق نمی افتد.»
عضو کمیسیون صنایع مجلس در ارتباط با گران شدن نهاده های تولید و عاملیت آن در افزایش قیمت خودرو اعلام نمود: «در حالتی که قیمت دستوری است، تورم نهاده های تولید در قیمت تأثیری ندارد که بسیار اشتباه است. در صورتیکه تورم هفتگی در حال تغییر است و قیمت قطعات لحظه ای افزایش می یابد، سیاست گذار این صنعت با قیمت دستوری تنها موجب افزایش تقاضای سرمایه ای شده است که سیاست غلطی است. از طرفی قیمت های بازار آزاد نیز مورد قبول تولیدکنندگان نیست.»
این نماینده مجلس در ارتباط با مکانیزم ارائه شده در طرح برای سوددهی تولیدکنندگان خودرو اظهار داشت: «تولیدکنندگان صنایع بزرگ در شرایط عادی از تیراژ بالا و عرضه زیاد خودرو سوددهی خواهند داشت. قیمت خودرو اگر برمبنای قیمت تمام شده باشد، نه فقط زیان انباشته ندارد، بلکه به سراغ تولید بیشتر نیز می رود، بجای اینکه منتظر افزایش قیمت ها باشد. حال اگر بتوانیم سیاست را جوری اتخاذ نماییم که دلالی از بازار حذف شود، قیمت ها تغییر نمی کنند و تقاضای واقعی و مصرفی تنها باقی می ماند. همانطور که چند سال قبل خودروساز التماس می کرد که خودرو های تولیدی را بخرند ولی در آن زمان هیچ تقاضایی حتی تقاضای مصرفی نیز وجود نداشت.»
نماینده مجلس یازدهم در ارتباط با عدم وجود سیاست صنعتی در صنایع بزرگ کشور همچون صنعت خودرو گفت: «متاسفانه دولت ها هیچ گونه سیاست صنعتی ندارند. البته سیاست تنظیم گری و قیمت گذاری دارند ولی سیاست توسعه صنعتی ندارند. قیمت به تنهایی نمی تواند دولت را به هدف خودش که آرامش بازار است، برساند. قیمت تنها یک پارامتر است و معلول است و نه علت، نباید از سر قیمت به مسئله ورود کرد. اگر بتوانیم عرضه و تقاضا را واقعی نماییم و این ها همدیگر را در بازار بورس کالا پیدا می کنند. البته باتوجه به تورم انتظار قیمت های پنج سال پیش را نباید داشت، اما مطمئناً قیمت نه دستوری خواهد بود نه به قیمت بازار آزاد، قیمت در یک محدوده تعادلی فیکس می شود و می ایستد و بازار از این بی اطمینانی در می آید.»
ایزدخواه در ارتباط با سازوکار خرید و فروش خودرو در بورس کالا اظهار داشت: «ابتدا برای کنترل بازار، باید مشکل را تشخیص داد که همان تقاضای سوداگرانه و سرمایه ای است. با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروساز موظف می شود که تنها خودرو را در بورس کالا عرضه نماید. اگر خودرویی خارج از بورس کالا توسط خودروساز عرضه گردد، نه پلاک می شود و نه سند رسمی خواهد داشت. در آنجا کاملاً شفاف عرضه می شود که هر خودروساز به چه نوع و میزانی عرضه می شود. اگر تقاضاکننده بخواهد خودرو خریداری شده از بورس کالا را بعد از خرید به فرد دیگری منتقل کند، مالیات سنگینی از وی دریافت می شود که انگیزه فروش را به صفر می رساند. بعد از دو سال این مالیات نیز حذف می شود.»
وی در ارتباط با مکانیزم سود شرکت های خودروساز و تسویه حساب با قطعه سازان بعد از خرید خودرو در بورس کالا گفت: «یکی از مشکلات اصلی قطعه سازان، بحث نقدینگی است که در این طرح دیده شده بلافاصله بعد از عرضه خودرو و فروش آن در بورس کالا، با قطعه سازان تسویه حساب صورت گیرد و حتی سود خودروساز نیز مکانیزمی طراحی شده است که نوآوری، کیفیت و تغییر در محصولات خودروسازان شود. بعنوان مثال اگر خودرویی ده سال در بورس کالا عرضه گردد، سال یازدهم حاشیه سود او کاهش خواهد یافت.»
عضو کمیسیون صنایع مجلس در ارتباط با نمره مسئولین به خصوص مجلس یازدهم، اظهار داشت: «مجلس یازدهم هم اکنون نمره قبولی از مردم نگرفته است و هنوز در ابتدای راه است ولی من تا اینجا کار نمره ۱۲ را به آن می دهم و در مرز مشروطی است، شروع آن خوب است و تیم های مرتبط بسیار عالی هستند ولی هنوز اقدام و عملش را انجام نداده است. مردم از همه ما مسئولین راضی نیستند و ما باید تلاش نماییم که خودمان را به آنها ثابت نماییم. مردم حق دارند از ما راضی نباشند.»
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با انحصار در وکالت، سردفتری، داروخانه و … اظهار داشت: «ما هیچ راهی نداریم جز اینکه بیماری اقتصاد را درمان نماییم همچون رانت ها و انحصارها که هم اکنون وجود دارند و مجلس ملزم به از میان برداشتن آن هاست. تضاد منافع در سیاست گذاری های ما رسوخ کرده است و وقتی دولت نیز ذی نفع انحصار می شود، دیگر این انحصار برداشته نمی گردد. مجلس باید به کل این شرایط را تغییر دهد بطوریکه جایی که قرار متولی امری باشد، در نتیجه آن ذی نفع نباشد.»
در بخش دوم برنامه که به موضوع بازار سرمایه پرداخته شد، میثم بیات کارشناس بازار سرمایه، در ارتباط با حال نامساعد بورس، اظهار داشت: «کسانی که اعلام نمودند مردم وارد این بازار شوند و مردم را تشویق به حضور در این بازار کردند، بازار را هم اکنون تنها گذاشته اند. مردم عادی نیز گریبان گیر فضای حال نامساعد بورس شدند و سهام داران عمده که در سقف قیمتی عرضه های سنگین داشتند هم اکنون و در کف قیمتی حاضر نیستند از بازار حمایت کنند. این بازاری بازوی اساسی برای تامین مالی تولید است و نیاز فراوانی به رونق این بازار دارند. موضوعی که از چشم سیاست گذاران خارج مانده است.»
محمد نویی کارشناس بازار سرمایه، در ارتباط با وضعیت بازار سرمایه اشاره کرد: «مسئولین بازار چه در صعودهای شارپ اوایل سال چه هم اکنون و در شرایط اصلاحی بورس، قوانین نامناسبی صادر کردند؛ سکوت مسئولین بورس برای بازار بسیار بهتر بود تا اینکه این قوانین را بگذارند.»
این کارشناس بازار سرمایه از قوانین سلیقه ای وضع شده در بازار اضافه کرد: «خودرو و خساپا هر دو افشای الف زدند ولی دو روز بعد یکی با دامنه نوسان باز شد، دیگری بدون دامنه نوسان؛ در صورتیکه قانون می گوید هر دو باید بدون دامنه نوسان باز شوند. شستا را می بندند هر زمانی که بخواهند آنرا باز می کنند. برخوردهای سلیقه ای با بورس نتیجه اش می شود هیجان کاذب در افت و رشد بازار سهام که واقعیت حال حاضر بازار ما است.»
وی اضافه کرد: «نمادهایی که ۲۰ درصد و ۵۰ درصد رشد می کنند، باید بسته شوند؛ این در حالیست که این قانون در رشد اعمال می شود ولی در حالت نزولی این اتفاق نمی افتد. هم اکنون هیجان حاکم است.»
این کارشناس بازار سرمایه جهت تخلیه هیجان از بازار اظهار داشت: «نماد کاوه اوایل هفته باز شد و منفی ۲۰ درصد زد ولی هیجانات آن تخلیه شد و در اوج نزول بازار مثبت و صف خرید است. بدین سبب هم اکنون راهکار اصلی پشتیبانی از بازار سرمایه تزریق نقدینگی نیست، بلکه باید دامنه نوسان را باز بگذارند و حجم مبنای سهم را به اندازه ده درصد شناوری سهم بالا ببرند، هر کسی که ترسیده از بازار بیرون رود و بازار به حالت ثبات و تعادل برگردد.»
میثم بیات، در ارتباط با تامین مالی تولید از بازار سرمایه اظهار داشت: «در بورس های بزرگ دنیا در هر کشور هر روز بیش از ۱۰ تریلیون دلار حجم معامله دارد. هر ساله بیش از ۲۰۰ شرکت به بورس اضافه می شوند و از این محل تامین مالی می شوند و عمده این شرکت ها نیز در بخش خصوصی فعالیت دارند. ما در سال جدید بطور کل ۲۲ شرکت عرضه شده اند. اتفاقی که در بازار سرمایه ما اتفاق افتاده این است که ثبات این بازار رخ نداد و بازاری که تازه داشت رشد می کرد با رفتارهای سلیقه ای به سمت نابودی کشاندیم. آرامکو یک شرکت نفتی در بازارهای بین المللی ۲۵ میلیارد دلار نقدینگی جمع آوری کرد. با رونق بازار سرمایه می تواند تامین مالی تولید انجام گیرد. حتی تامین مالی پروژه ای پروژه های عمرانی نیز می توانست انجام گیرد و ما آماده عرضه در بازار سرمایه بودیم ولی در وضعیت فعلی این اتفاق نمی افتد. روی دیگر سرمایه گذاری مردم در بورس، تامین مالی است.»
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب