معاون وزیر راه
مردم عوارض الكترونیكی را پرداخت نكنند جریمه می شوند
بازسازی خانه: مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور اظهار داشت: طی تفاهمنامه ای كه وزارت راه با پلیس راه به امضا رساند، از این پس پلیس راه مسئول ارسال پیامك به خودرو های عبوری از آزادراه هاست.
خیرالله خادمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دریافت الکترونیکی عوارض آزادراه ها که اخیراً رئیس جمهور هم بر توسعه آن تاکید داشته است، اظهار داشت: از دو سال پیش این کار را در چند آزادراه که مدیریت آن در اختیار وزارت راه بوده و به آزادراه های دولتی مشهورند، آغاز کردیم؛ با نصب تجهیزات و راه اندازی سامانه های مورد نیاز، خودرو ها بدن توقف برای پرداخت نقدی عوارض تردد می کنند و سپس برای مالک خودرو پیامک ارسال می شود تا عوارض را پرداخت کند.
وی افزود: مشکلی که به وجود آمد این بود که پرداخت عوارض از جانب صاحبان خودرو ها با استقبال مواجه نشد؛ در حالیکه می بایست مردم حداکثر تا ۴۸ ساعت بعد از دریافت پیامک، عوارض عبور از آزادراه را از راه سامانه ها و اپلیکیشن های موبایلی پرداخت کنند؛ اما هم اکنون تنها ۵۰ درصد مردم این عوارض را پرداخت می کنند. اگر مردم استقبال نکنند، این روند با عنایت به این که نگهداری و تعمیر آزادراه از محل درآمد عوارض عبور است، متوقف خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: در آزادراه های جدید مانند قطعه یک تهران-شمال و همت-کرج، از همان ابتدای بهره برداری با استفاده از نصب تجهیزات لازم، زیرساخت دریافت الکترونیکی عوارض را ایجاد کردیم؛ سرمایه گذار بخش خصوصی در این دو آزادراه (بنیاد مستضعفان) هم از این طرح استقبال کرد؛ اما اتفاقی که افتاد این بود که تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد مردم در ابتدای راه اندازی این آزادراه ها، عوارض عبوری خودرو های خویش را الکترونیکی پرداخت می کردند که در ادامه فعالیت آزادراه، آمار عوارض دهندگان به ۲۵ درصد خودرو های عبوری کاهش پیدا کرد.
به گفته خادمی، سرمایه گذار بخش خصوصی این نگرانی را پیدا کرد که نتواند به منابع سنگینی که برای ساخت این دو آزادراه هزینه کرده، دسترسی یابد به خصوص آزادراه تهران-شمال که درآمد بنیاد مستضعفان حاصل از عوارض خودرو های عبوری در قطعه یک می بایست برای ساخت قطعه ۲ این آزادراه هزینه شود؛ بنابراین سرمایه گذاران درخواست نمودند که مجدداً دریافت عوارض به حالت دریافت سنتی و دریافت نقدی عوارض برگردد که این اتفاق در آزادراه های تهران-شمال و همت-کرج پیاده سازی شد.
وی تاکید کرد: توانستیم تفاهم نامه ای میان پلیس راه راهور ناجا و وزارت راه و شهرسازی به امضا برسانیم که بر مبنای آن اقدامات خوبی برای ارسال اطلاعات خودرو های ترددی از سامانه های نصب شده در آزادراه های مذکور به سامانه های پلیس راه صورت گرفت؛ اقدام سنگینی بود و دو ماه اجرای مفاد این تفاهم نامه طول کشید؛ چون هم باید زیرساخت های الکترونیکی راهور ارتقا می یافت و هم سامانه وزارت راه با پلیس راهور در تقاطع قرار می گرفت.
معاون وزیر راه افزود: در آخرین نشستی که با راهور داشتیم، اعلام گردید که ارتباط این دو سامانه برقرار شده و می توانیم به خودرو های عبوری از آزادراه ها از راه سامانه پیامکی پلیس راهور پیامک بزنیم؛ در صورتیکه صاحبان خودرو ها طی مدت مشخصی مبادرت به پرداخت عوارض نکنند، جریمه خواهند شد. در این صورت شرایطی به وجود می آید تا مردم را به پرداخت عوارض ترغیب کنند در این صورت نه مردم جریمه می شوند و نه بخش خصوصی از سرمایه گذاری که در ساخت آزادراه داشته، متضرر می شود.
خادمی خاطرنشان کرد: تا پیش از این، پیامک پرداخت عوارض را شرکت مجری عوارض الکترونیکی آزادراه ها به صاحبان خودرو های عبوری ارسال می کرد که از این پس این پیامک را پلیس راهور به مردم می دهد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب